I5B: FOC "Què passaria si et trobessis un pingüí a casa?"


PINGÜINS!


INTRODUCCIÓ

Aquest matí, hem rebut correu amb un vídeo d'un veterinari que es diu Steve, ens explica que viu molt lluny i és expert en pingüins, però hi ha una cosa que no sap... escolteu quina pregunta tan difícil ens fa!


ESCOLTEU!

(fes clic a la imatge per escoltar què ens va dir)

Fem una pluja d'idees del què creiem nosaltres i un cop comentat, fem grups cooperatius nous.

Per saber si anem fent bé les nostres tasques d'encarregat/da dins l'equip, tenim el Pla d'equip que ens ajudarà a seguir treballant o a millorar aquells aspectes que ho requereixin. 

Fem un Kahoot que ens permetrà posar en dubte o no allò que ja sabem amb les nostres idees prèvies.

(fes clic a la imatge dels grups per veure més fotos)

COM ÉS EL PINGÜÍ PER FORA?

Què en sabem del cos dels pingüins? Fem un dibuix per expressar-ho i anotem les parts del cos que creiem que tenen.

Per buscar informació mirem tots junts un vídeo on se'ns ofereix informació sobre el cos dels pingüins. Hem d'estar ben atents, perquè els portaveus sortiran a dir les parts del cos dels pingüins que han escoltat.

(fes clic a la imatge per veure el vídeo)

Sortim a la pissarra a escriure com s'anomenen les parts del cos, ara ja en sabem de noves!!

Busquem informació de quantes espècies de pingüins hi ha! Després de veure-les, les ubiquem al mapa. Parlem de la terra, busquem països que coneixem, on vivim nosaltres, on està l'escola...

A poc a poc anem sortint i qui endevina com es diu l'espècie de pingüí que ensenyem s'encarrega d'enganxar-lo en el mapa.

A més a més, quan acabem l'activitat fem la tècnica del FOLI GIRATÒRI i escrivim el nom de les espècies que sabem.


(fes clic a la imatge per veure més fotos)

ELS PINGÜINS AMB QUIN ABRIC NEIXEN?

Mirem un vídeo on veiem que els pingüins petits "pollets" no s'assemblen als adults. En aquest podem veure que els pollets estan recoberts de PLOMISSOL i els adults de PLOMES.

QUIN TIPUS DE PINGÜÍ PESA MÉS I QUIN PESA MENYS? PER QUÈ ALGUNS PINGÜINS SÓN MÉS GRANS QUE ALTRES?

En parlem i arribem a la conclusió que no ho sabem. Mirem una pàgina del wix que ens permet trobar informació d'unes quantes espècies de pingüins. Un cop hem mirat la informació tenim una tasca molt clara: SABER QUIN ÉS EL PINGÜÍ MÉS ALT I EL MÉS BAIX.

Quan hem buscat la informació surten els portaveus i responen:

El pingüí MÉS ALT ÉS... L'EMPERADOR.

El pingüí MÉS BAIX ÉS... EL BLAU.

També veiem quin és el pes dels pingüins i decidim pesar-nos per comparar qui pesa més, nosaltres o els pingüins?


(fes clic a la imatge per veure més fotos)

Ara que ja som uns experts i expertes en les espècies de pingüins, tothom vota el pingüí que més li agrada.

Hem escollit el PINGÜÍ EMPERADOR!


Decidim fer una maqueta amb plastilina del nostre pingüí, abans, fem una Base d'Orientació perquè ens surti perfecte i en el cas que ens descuidem alguna cosa sapiguem què és i ho puguem millorar.

Un cop feta la Base d'Orientació podem començar a fer la maqueta dels pingüins:


(fes clic a la imatge per veure més fotos)


COM S’ADAPTA EL SEU COS AL MEDI ON VIUEN? PER QUÈ TENEN POTES I ALETES?


Mirem un vídeo on ens expliquen com s'han adaptat al fred i com és que són tan bons nedadors.


TOTS ELS PINGÜINS VIUEN JUNTS?

Decobrim que viuen en colònies, és a dir, que sempre viuen amb grup.

Com és el pingüí per dins? (esquelet i òrgans)

Avui ens imaginem què tenen els pingüins dins del seu cos. Pensem en quin recorregut faria un peix d'ençà que entra al cos del pingüí fins que surt.

Primer de tot escrivim amb la tècnica del foli giratori què creiem que hi ha dins el cos d'un pingüí i els portaveus surten a explicar-ho. Individualment, dibuixem el que pot tenir un pingüí per dins.


Un cop les hem fet individuals, mirem un vídeo i fem la tècnica cooperaiva 1-4. En equips cooperatius en fem un amb tot allò que hem après. Darrere escrivim els materials que necessitarem per fer la maqueta:


Un cop la tenim feta, l'expliquem als companys.


(fes clic a la imatge per veure més fotos)

Què mengen els pingüins?

Mirem el vídeo per aprendre què mengen els pingüins.
En parlem a la rotllana, ja els coneixíem tots (GAMBES, CALAMARS I PEIX), però busquem informació de què és el KRILL.


Com neixen els pingüins?


Mirem un altre cop vídeos que ens expliquen la reproducció dels pingüins. Veiem que són OVÍPARS, i neixen d'ous. Els pingüins emperadors han de fer el traspàs de l'ou de les mares als pares per tal que aquesta vagi a buscar menjar. Ho han de fer de tal manera que l'ou no toqui a terra.


Com que encara tenim dubtes sobre l'alimentació, la reproducció... fem una sortida a l'aquàrium de Barcelona per poder preguntar als experts dubtes.


(fes clic a la imatge per veure més fotos)
Trobareu més informació de la sortida a la Newsletter del mes de març.


Ja tenim les respostes dels experts, hem fet unes preguntes molt interessants i provem de fer el traspàs de l'ou.


(fes clic a la imatge per veure més fotos)

On viuen els pingüins?

Ja sabem on viuen els pingüins, avui descobrirem quin és el pingüí que viu més lluny i el que viu més a prop. Per fer-ho projectem un mapa del món a la pissarra i amb fils mesurem la distància des de Caldes fins al país de cada espècie.

Sempre viuen al mateix lloc?


Amb els Ipads i l'app Google Earth, mirem on estan situats dins el globus terràqüi els països on viuen els pingüins.


Què necessiten els pingüins del medi on viuen?


Mirem un vídeo de l'alimentació dels pingüins i en parlem a la rotllana.


Qui són els seus depredadors? Quines coses suposen un perill per ells?


Parlem dels depredadors, alguns ja els coneixem: TAURÓ, FOCA LLEOPARD, ORCA, GAVINA I COLOM DE MAR. Mirem un vídeo i en fem un llistat. 

Més tard, amb les Bee Bots fem un joc on el pingüí emperador, ha d'arribar al menjar sense passar per sobre els depredadors.



(fes clic a la imatge per veure més fotos)


Què podríem fer per ajudar-los que no s’extingeixin?


Anem a informàtica i busquem informació sobre el pingüí emperador, ja que haurem de recrear el seu hàbitat ideal per tal que no s'extingeixin.


Amb tota la informació que hem trobat fem la Base d'Orientació per poder fer bé la maqueta de l'hàbitat del pingüí emperador. La dibuixem per després poder-nos repartir el material que portarem de casa i la farem entre tots i totes!

Un cop feta, repassem si no ens hem deixat res seguint la Base d'Orientació i refem el que cal.

I ens queden així:

(fes clic a la imatge per veure més fotos)

Podem tenir un pingüí a casa?

Responem a l'Steve tenint el copte tot el que hem après.

BEC

ALETA

NEU

DOFÍ

TAURÓ

PINGÜÍ

Finalment, tornem a fer el dibuix del cos del pingüí i a escriure les seves parts i el Kahoot amb les preguntes inicials per adonar-nos de què hem après des de l'inici de l'Itinerari.

I ja hem acabat l'Itinerari! L'hem gaudit moltíssim i hem après molt sobre l'hàbitat dels éssers vius.

Comentaris