Després del cap de setmana, dilluns 29 de desembre arribem a l'escola amb moltes notícies de Nadal: algú ja ha muntat l'arbre, alguns tions ja han arribat a casa... a la rotllana comencem una conversa mooooolt llaaaarga!!!
Núria: Però que es fa per Nadal?
Roger: Arriben els Tions |
Max: Els arbres de Nadal fan llums. |
Arlet: Arriba el Pare Noel |
Martí: Del Tió surten regals |
Alexandra: Se encienden la luces |
Índia: Es mengen torrons |
Eloi: Un dia aniré a la nieve |
Què són els torrons? |
Greta: Viene el Tió |
Índia: Son de color marró, de xocolata. |
Joan: Es posen els arbres de Nadal |
Arnau: Els tions venen del bosc. |
Arlet: Es fan galetes de Navidad |
Eloi: Aquest cap de setmana ha arribat el Tió i té un pal |
De mica en mica la conversa es va animant...
I com és el tió?
Arlet: Porta un gorro. Jo encara no el tinc, l'haig d'anar a buscar
Arnau: jo haig d'anar al carrer a buscar-lo
El Tió ja ha arribat a casa de l'Eloi, però a l'escola encara no ha
arribat. On pot ser el tió de l'Escola Pia?
Índia: Un senyor que està a la muntanya, baixarà i el portarà. |
Arlet: Segur que el Tió paga amb diners de xocolata. |
Aleix: Em sembla que no |
Aleix: Els papes i les mames treballen per tenir diners i comprar el
menjar i fer coses. |
Eloi: El meu va venir solito |
Ainhoa: Ve a poc a poc. |
Greta: El meu estava solet al camp i el vaig anar a buscar amb la
"tita" |
Aleix: Potser ve tard. |
Arnau: Potser s'ha amagat en una botiga. |
|
Però com són els tions?
Aleix, Greta i Arlet: Són de fusta |
Joan: A vegades treuen la llengua |
Arlet: Porten un barret |
Arlet: Los tions són troncs de fusta. Cortan el arbol y sale un tió. |
Índia: Una barretina com al d'en Patufet. |
Yaiza: Li donem menjar i caga regals. |
Aleix: Tenen ull, nas i boca. Una vegada vaig anar a buscar el tió i en
tenia, i també tenia el meu buff. |
|
I què mengen els tions?
Joan: Mandarines i torrons.
Arlet: Mengen la pell de les mandarines.
Martí: El meu no menja torrons.
Max: El meu menja de tot.
Però continuem tenint un problema... el Tió no ha arribat a l'escola, on
deu estar?
Índia: Amb autobús, així amb 1, 2, 3, 4, 5... molts seients.
Quants seients hauria de tenir?
La Índia comença a comptar tots els caps dels nens i nenes que estem a la rotllana en veu alta…”1,2,3,4”,.... fins a 24
Ep!!! Què l'Àngels i jo també volem venir
Índia: 25, 26
I la Lucía està malalta..
Arlet: Potser estar a la neu el tió i hem de portar esquís.
Joan: Jo tinc un trineu.
De cop i volta truquen a la porta, és en Gregori que ens diu que ha rebut
una carta per nosaltres, i no sap que diu a dins. Amb molt de compte en
Martí l'obre...
Martí: És una postal del Tió. Té lletres!!!
Comencem a llegir la carta i descobrim que el Tió de l'escola s'ha
perdut. A la carta hi ha unes imatges que reconeixem: la façana de l'escola,
una senyal d'STOP, el nostre pati... però també alguna cosa que no sabem que
és.
Martí: Això serveix per fer pipí
Núria: No!! Això és una cabina de telèfon. Si no tenim telèfon mobil, posem monedes en aquests telèfon i podem trucar.
Max: L'hem d'anar a buscar perquè fa fred, i si no tindrà mocs, i febre i es posarà malalt.
De mica en mica en Martí va ensenyant la carta a tota la classe.
Però com sabrem arribar a aquest lloc que ens diu el Tió? Què fan els vostres pares o mares quan no saben anar a un lloc?
Arlet: Miren el mapa
Martí: Com els pirates
Índia: Un dia vaig anar amb bicicleta i els papes van agafar un paper que era un mapa per mirar on havien d'anar.
Martí: A casa no hi ha mapa
Max: Al mòbil
Irian: Sí al mòbil hi ha mapes
Ainhoa: A la caseta hi ha un mòbil (L'Ahinoa va cap a la caseta i agafa el telèfon antic que tenim)
Vinga!!!, doncs traieu els vostres telèfons mòbils i busquem un mapa.
Max: Nosaltres no tenim mòbil. Tu sí que en tens. Busca tu el mapa al teu mòbil.
Observem el mapa gran a la pissarra digital.
En Julen s'aixeca de seguida perquè ha vist dues "escoles pies"
Índia: Hem de seguir un camí.
Però tot i les ganes que tenim de sortir a buscar-lo, no sabem com és el tió de l'escola. A la pissarra veiem que hi ha tions de moltes menes diferents: grans, petits, amb llengua, sense llengua, amb un nas de tap de suro, amb cabells, sense manta...
Coneixeu algun nen o nena de P4?
Abans d'anar-los a buscar pensem les preguntes que els farem i tot seguit els anem a buscar.
Aina: És un tió o una tiona?
Ona: Era un Tió
Aleix: És gran, petit o mitjà?
Ona: Mitjà
Hugo: Té barretina?
Alex: SíDaniel: Té ulls?
Alex: 2 ulls
Eloi: Té boca? Té llengua?
Alex: tenia boca i llengua
Chloe: Té nas?
Ona: Sí
Pol; Té una manta?
Alex: Sí
Olívia: Té orelles?
Ona i Alex: No
Marc: Té cabell
Ona i Alex: No
Però si és mitja pesa molt o poc? El podrem agafar nosaltres
Alex: No, un nen o nena no pot agafar el tió.
Ara ja sabem com és. Però ens han dit que pesa molt, que necessitem alguna cosa per portar-lo perquè tot i que és mitjà pesa molt.
Índia: Jo tinc un patinet de la pepa pig. El podem portar.
Martí: Emboliquem el tió i el lliguem amb una corda i estirem així....
Pol: Sí un patinet.
Núria: Què té el patinet?
Marc: Rodes.
Núria: Necessitem una cosa que tingui rodes i una corda per estirar. Teniu alguna cosa a casa així?
Roger: ha de ser una caixa gran amb rodes.
I a qui li podem demanar això?
Com els podem trobar?
Índia: Caminant per l'escola
Quan arribem a secretaria la Pilar surt i ens pregunta que volem:
Yaiza: Necessitem el Mandru i el Viki perquè el tió s'ha perdido
La Pilar truca i ens diu que ara ve el Mandru.
De cop i volta mentre l'estem esperant veuen arribar el Viki en bicicleta per la porta
Pol: He visto al Viki con la bici
I tenia raó, abans no ha arribat el Mandru ha aparegut en Viki i ja li hem preguntat, i tot seguit li hem tornat a explicar al Mandru.
Mandru: Doncs buscaré alguna cosa que tinguem amb rodes perquè pogueu portar el Tió quan el trobeu.
Dimecres al matí, quan sortim al pati en Mandru ens treu el que ha trobat per anar a buscar el Tió!!! Un gran carro de fusta amb rodes , en comptes d'una corda té un pal. Ens diu que provem si ens va bé, i sinó ens posarà una corda. Uns quants nenes i nenes ho han provat i en Martí que va ser el que va donar la idea de la corda, ha dit que amb el pal va molt bé.
Moltes gràcies Mandru!!!
D'un en un anem sortint tots a la pissarra per marcar el camí per on ha de passar de Tió. Marquem amb retolador per tots els llocs on el Tió ens ha dit que ha passat.
Índia: Ha de ser un paper.
Max: Amb el teu mòbil
Núria:Però vosaltres no en teniu i no podreu veure el mapa.
Aleix: Els meus pares tenen 2 mòbils
Segur, però no ens els poden deixar perquè els necessiten per treballar i trucar oi?
Tots: Sí
Com ho podem fer? Qui ens pot fer que aquest mapa tan gran es faci més petit. Algú que tingui un ordinador i una impressora per imprimir-lo... Qui ens ha portat alguna vegada papers fotocopiats?
Max: L'Ascensi!
Anem al despatx de l'Ascensi i li demanem si té uns mapes petits. Li expliquem tot i ens en dona un per cada un. Ens els emportem a la classe i els marquem amb el retolador. Ara sí que ja ho tenim tot!!!
Demà podem anar a buscar el Tió de l'escola!!!
Dijous al matí anem a buscar al Tió, agafem els carro, agafem els mapes i recordem com era el nostre tió: Té 2 ulls, té una boca amb una llengua, té un nas, porta barretina, té potes, no té orelles, no té cabells, pesa molt i no és una tiona. Al llarg de tot l'itinerari hem tingut a la cartellera de l'escola moltes coses del tió que ens anàvem recordant tot el que necessitàvem per anar-lo a buscar.
Tots: Sí!!!
Comencem la nostra aventura!!
Sortim de l'escola i el primer que trobem és una senyal d'Stop, però de cop i volta en veiem una altra a l'altre vorera...
I ara cap on anem?Roger: Cap allà perquè hi ha el pati de l'escola.!!
Hem girat el carrer i hem seguit el nostre camí. en tot moment hem anat mirant els mapes, orientant-nos i finalment hem arribat al petit bosc que hi ha al costat de l'escola...
Pol: Allà estan los bancs!!
Des seguida tots s'hi han acostat i hem agafat el tió!!! Visca!!!
El carreguem al carro entre tots i reprenem el camí de tornada cap a l'escola. Entre tots i totes hem d'estirar el carro perquè pesa molt!!!
Un cop arribem a l'escola el deixem a la nostra classe, busquem un lloc on pugui estar tranquil. Quan l'hem trobat ja hem vist que no tenia manta, però hem suposat que amb la pluja d'ahir se li havia mullat. A la classe la Índia entra a la caseta i agafa una manta de les nines perquè estigui calentó. També li hem posat un plat per posar-li el menjar, i aprofitant que avui hi ha mandarines li comencem a posar les pells.
Mare meva!!! Ja està el plat ple!! Li hem de posar un plat més gran!!
En el nostre calendari de l'escola ja hi ha marcat el dia que cagarem el tió. Ara toca donar-li molt menjar perquè ens cagui força.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada