L'itinerari del tió P3 B

S'acosta desembre i comencen a haver-hi canvis al nostre voltant. Quan entrem a l'aula trobem el pessebre. 

Per això, aprofitem la rotllana del dilluns per explicar-nos les novetats sobre aquest tema:

CARLOTA: tinc un pessebre. Hi han uns amics. L'arbre de nadal té l'estrella a dalt. Tinc un tió petit i un gran

PAU G: al carrer hi ha un arbre de nadal i tions petits i grans

SANTI: tinc un arbre de nadal a casa. Té una estrella a dalt i llums. El meu tió menja mandarines

ONA: tinc un arbre de nadal. Li he posat boles i una estrella a dalt

BIEL: a dintre de casa tinc un arbre de nadal. Té una estrella a dalt però cau. Ara ja no cau. Té boles i llums

BLANCA: la meva estrella s'aguanta. Tinc un tió

QUIM: he vist un arbre de nadal molt gros i blanc a fora. No té estrella. Està a la plaça del lleó. Hi han tions molt grossos

MARTÍN: he posat l'arbre de navidad. Té boles i estrelles

JOEL: he vist caldo. A la plaça hi havia una olla gran i olles petites para meter el caldo para que se lo beban. En casa tinc un arbre con bolas, estrellas y mi nom para que lo vean los reyes y traigan regalos. También es para mi cumple. El tete té el tió mitjà i el meu és petit. Comen la pell. S'ho ha menjat tot. El meu té més chuches. El del tete pocas. Si le das con un martillo salen chuches. Tinc luces en el árbol. A la plaça he vist l'arbre blanc. Repartían galletas de navidad. Las tiendas tienen un árbol

ADRIÀ: he anat a la muntanya i hi havia un arbre amb estrelles i boles

POL: tinc un pessebre. Hi ha un dolent que té banyes. Té cavalls i un patufet. Tinc un arbre de nadal amb una estrella i boles. Té una manta de nadal. 

ABRIL:  he vist el Santa Claus al carrer. A casa la iaia hem ficat el pessebre: nens, nenes i un bebé.

NATÀLIA: vaig anar a veure una bola de nadal que és de llums i es pot entrar. Hi havien molts tions. Un noi feia rodar els cavalls a la fira de nadal. El caldo el posaven a un got i no cremava

LÍA: a la casa del costat dels avis hi han coses de nadal, unas cosas que se cuelgan


I PER QUÈ NO TENIM EL TIÓ A LA CLASSE?

MARTÍN: perquè no ha nevat

ONA: no ha vingut perquè no és Nadal

MARTÍN: está en el bosque i si és vermell no ve i un dia negre sí

QUIM: el de la classe està al bosc


Tot d'una ens criden per megafonia: hi ha una carta per nosaltres!


I un cop arribem a la classe tenim pressa per saber què és:




El tió s'ha perdut i ens envia una carta amb unes imatges




Un cop sortim de dubtes, intentem esbrinar què són aquelles imatges que ens indiquen el camí que haurem de seguir:


                         JOEL: és un stop
                          POL: un semàfor

     Ho llegim per sortir de dubtes






                      
JOEL: un teléfono
POL: un coet
PAU G: una casa
JOEL: yo lo veo cuando vengo al cole. Es un teléfono.





LEO: un parque
NATÀLIA: però és per fer pipí i caca els gossos.

Ens fixem en la imatge i descobrim que té relació amb els gossos.






I com ho farem per anar a buscar-lo? per on haurem de passar? Com trobarem això que ens diu el tió que ha vist? I si també ens perdem?

GERARD: sí, ens perdrem
MARTÍN: con una linterna no!

Però que hi anirem quan estigui fosc amb una llanterna?

ONA: no! quan està fosc hem de dormir. Quan surti el sol i sigui de dia

I no ens perdrem?

LIA: amb un mapa

I on podem trobar un mapa?

GERARD: al mòbil

En busco un i els l'ensenyo, però l'Ona rondina que no el veu perquè és petit. Doncs el poso a la pissarra i així el veureu.

Un cop projectat, hi afegim les imatges que ens ha donat el tió i  marquem el recorregut.




Ara ja el podem agafar i marxar a buscar-lo. 
Per més que ho intenten, el mapa gran no ens el podem emportar, ja que no sabem pas com agafar-lo.



En necessitem un de més petit però que es vegi. 


MARTINA: i ens el posarem amb un cordill al coll

Qui ens pot donar un mapa per penjar al coll?

GERARD: un senyor

A quin senyor de l'escola li podem demanar?

JOEL: al Vicky!

Anem en busca del Vicky i trobem a l'Ascensi. Li expliquem el què ens passa i ens ofereix el seu mòbil per trucar al Vicky. 





Al cap de poca estona és el Mandru qui ve a la classe. Ara li ha tocat a l'Abril, per sorteig, explicar-li el problema. 




Diu que ens en farà un per cadascú! Ja tenim una cosa solucionada. 


Els pregunto com és el tió que tenen a casa o que han vist pel carrer aquest cap de setmana. 

Veiem que hi ha tions diferents:
- uns tenen potes i d'altres no 
- poden ser grans,  mitjans o petits
- poden tenir manta o no 
- amb barretina o sense
- uns mengen galetes, d'altres pells, d'altres mandarines...

I si hi han molts tions, com sabrem quin és el nostre? Algú l'ha vist? Tindrà manta? Tindrà potes? Tindrà orelles?...

Cadascú diu la seva, però ningú l'ha vist mai. Necessitem que algú ens expliqui com és. Però...qui????  de seguida troben la resposta

GERARD: un senyor
JOEL: el Mandru
ÒSCAR: yo tengo un "mandu" en mi casa

Però cal aclarir que es diu MANDRU

ONA: és que és un nom estrany!

Doncs tornem a sortir en buscar del Mandru. El Biel és l'encarregat d'explicar-li el que necessitem però ràpid demana ajuda al Joel.




El Mandru ens ho explica súper bé, inclús ens ensenya una foto del tió!



Així doncs, el nostre tió:
- és gran
- pesa
- porta barretina
- té dues potes
- té dos ulls
- té un nas
- té una boca
- no té manta
- no té orelles

Quan arriba la Cata li expliquem tot el que sabem, i ens diu:

- I si és gran i pesa, com el portareu a l'escola?

JOEL: con una furgoneta. Mi padre tienen una.
GERARD: amb un cotxe de carreres
PAU G: amb una màquina de pista

Reflexionem un moment: el Joel diu que ell no condueix la furgoneta i l'Ona ens recorda que som petits i que només condueixen els grans. 
El Joel insisteix que el seu pare és gran i té força; que va agafar el tió amb una mà. 
Però no acaba de convèncer l'Ona. Ella té una  nova proposta:

ONA: amb un cordó lligat
JOEL: no!, con una carretilla con ruedas


I d'on treurem un cordó o una carretilla amb rodes?   És fàcil de resoldre... EL MANDRUUUU!!!!




Tornem a voltar per l'escola, el cridem pel passadís, anem al taller que tenen a dalt però ara no tenim sort. 
Al final trobem una sala que hem visitat d'altres vegades i que ens agrada molt: després d'enfilar-nos i fer quatre salts, 



ens col·loquem per fer-li una vídeo trucada.








Quan estem al pati el Mandru ens porta un carretó; diu que ens anirà millor que un cordó, ja que té rodes tal i com li hem demanat.
Hi ha qui el vol provar abans de treure'l al carrer

     


Arriba el moment: ens abriguem, marquem el recorregut primer amb el dit i després amb retolador



i marxem!!!  




Però cal anar mirant el mapa: hem d'anar trobant les imatges que hi surten.






I un cop arribem al lloc, cal buscar-lo bé!



Ens fem una foto de record: objectiu aconseguit!!



Ara només ens queda tornar a l'escola.



I tan bon punt arribem comencen les primeres atencions... Ja teníem una manta a punt.



Però potser que li busquem un bon lloc, no?







Tot a punt: benvingut tió!




Comentaris