Què hi pot haver a la caixa?
QUIM: pomes
MARTÍN: plàtans
ONA: si hi han plàtans han d'estar tallats; potser hi han peres
GERARD: huevos
Com que tenim clar que volem ajudar-la, anem a buscar la caixa a secretaria,
i la comparem amb la del vídeo.
IVETTE: hay un papel
ABRIL: no hi han lletres
GERARD: hi han boletes
PAU G: de plàstic
PAU C: de colors
MARTINA: de vidre
PAU G: no, són verdes
ADRIÀ: i grogues i blaves
QUIM: una miqueta blanques
Li busquem un lloc i quedem que cada dia la mirarem. L'endemà...
QUIM: hi ha unes coses negres que es mouen perquè movem la caixa
GERARD: són cucs
ONA: surten de les boles
JOEL: jo tinc una idea: surten del cartró
I ara què farem?
GERARD: els hi farem un camí de pedres
PAU C: els hi donem enciam
PAU G: i pastanagues
BLANCA: preguntem a l'Esther si mengen pastanagues o enciam
ONA: els portem al bosc
QUIM: els animals grans els trepitjarien
ONA: i si els deixem al carrer els poden aixafar els cotxes
JOEL: jo vull que els aixafin amb els peus
Però l'Eulàlia ens ha demanat que li cuidem!!
MARTÍN: amb molt "carinyu"
SANTI: han vingut del bosc i estan a dins la caixa perquè hi ha llum
Agafem la idea de la Blanca i anem a preguntar a l'Esther: és la Pilar la que ens ajuda... Proveu de donar-los fulles dels arbres que hi han a l'escola: es diuen moreres.
Els primers dies aprofitem que hi ha la Cata i ella ens ajuda.
Però aviat hem de recórrer a buscar una escala; la Cata ja no ve.
Al cap d'uns dies de posar-los fulles i veure que se les van menjant, els portem a l'aula d'experimentació per observar-los amb les lupes i fora de la seva caixa
BLANCA: hi havia quatre cucs
NATÀLIA: però a una safata hi havia una fulla amb dos cucs
GERARD: les fulles estaven petites
ÒSCAR: i una mica negres
CARLOTA: s'han assecat
JOEL: pero tenían unos puntets negres a sobre
PAU G: hi han foradets perquè se l'han menjat
QUIM: han aixecat el cap
CELIA: un estava sol
JOEL: però si un està sol ha de venir un altre
POL: són negres
NATÀLIA: molts petits
ONA: però una miqueta grans també perquè han menjat fulles
QUIM: sí, com una formiga
JÚLIA: tenen el nas negre
ONA: i la cara també
QUIM: la cua gris
BLANCA: el coll blanc
LEO: la panxa negra
ONA: tenen moltes cames, quatre
QUIM: s'estava movent tota l'estona
Arriba setmana santa i estarem uns dies sense venir. Després d'una estona de conversa el Quim ens informa que la seva mare li ha dit que se'ls pot emportar ell per cuidar-los. Bones vacances!
quan tornem ja són així!!
El Quim i el Joan ens expliquen la seva experiència:
els cucs eren molt grossos i no hi cabien. El gros ha menjat molt i es diu Ramon. Un és petit perquè em sembla que no vol créixer. Els hem posat en una caixa més gran i el Joan els hi ha fet uns forats a la tapa per poder respirar. Agafàvem les fulles del costat de casa la iaia Fina.
Arribat a aquest punt, fem una estona de conversa:
Què els passarà als cucs quan es facin més grans?
MARTÍN: no hi cabran a la caixa
QUIM: haurem de posar una altra caixa
ABRIL: perquè la trencaran amb les potes que seran molt grans
ONA: amb la punxa trenacaran la tapa i amb el cap la part de baix
POL: tindran unes orelles molt grans
ÒSCAR I PAU C: no tenen orelles!
LEO: i comen i surt caca
QUIM: posaran bebés, els hi sortiran de la panxa
NATÀLIA: quan vingui l'Eulàlia i miri els cucs es ficarà enfadada perquè li hem canviat la caixa
QUIM: li direm que estaven cargolats a dintre les boles; jo un dia vaig veure en una pinya que hi havia un cuc cargolat
ONA: i eren mot petits
ÒSCAR: i si es fan grans els hem de posar en una altra caixa
SANTI: si són molt grans la caixa es trenca
QUIM: si es fan grans com els dracs no hi cabran a la classe
MARC: no pararan de fer-se grans perquè s'ho mengen tot
SANTI: si es fan molt grans trencaran el sostre
ONA: els cucs no trenquen el sostre!
Sembla doncs que tot el que vagi venint serà una novetat!!
Aprofitant l'aportació del Leo, els animo a fer una observació rigorosa de les caques aprofitant que hauríem de netejar una mica la caixa:
JOEL: he vist una cosa marró que era com un "bitxu morit"
QUIM: la caca és petitona i rodona
JÚLIA: he vist un cuc mort
POL: les fulles estaven negres
QUIM: perquè estan molt seques
LEO: eso són cucs
ÒSCAR: que estan morts
PAU C: no, són uns bitxus morts però no són cucs
CARLOTA: són les caques
QUIM: no, no, és la pell
LÍA: jo he vist que això saltava
ONA: si és una pell és com els peixos
Mirem un vídeo i sortim de dubtes
El següent pas és parlar de l'alimentació: els comparem amb el que vam aprendre de les ovelles: què mengen, per on mengen, què tenen a la boca, per on els entra el menjar, per on els surt...
És aleshores quan el Quim diu que els hauríem de posar aigua. Però alguns no hi estan massa d'acord.
Un dels problemes més greus que ens trobem és que no tenim un got de la mida de cuc, però sempre hi ha el Mandru o el Vicky que ens en poden construir un, perquè tal i com diu l'Adrià, ells fan eines.
Demanem a l'Esther que els truqui però ella té un recipient molt petit que ens pot anar bé.
Com que no tothom està d'acord en posar-los aigua, en separarem uns quants: aquesta nit uns tindran fulles i uns tindran agua. A veure què passarà...
I l'endemà veiem que l'aigua està més bruta però que no n'han begut: per tant, a diferència de les ovelles, els cucs no beuen aigua.
I quina sorpresa quan tornem a l'escola!!
JÚLIA: s'han menjat totes les fulles i en tenien moltes
MARTÍN: hi ha una cosa groga
QUIM: és un ou i sortiran bebés
BIEL: sí, és un ou
JOEL: però està enganxat
PAU C: segur que ho han fet els cucs
JOEL: jo crec que ha sortit la bola del cul
QUIM: però els cucs són petitons i això és gran i no hi cap al cul
ÒSCAR: jo crec que no ho ha fet ningú
MARTÍN: pot ser una casa de cucs
QUIM: però les casess dels cucs és una poma
POL: segur que és una llimona
JOEL: hi ha un cuc que està intentant obrir això groc
ONA: hi han cucs que són una mica grocs
ADRIÀ: potser és un pollet
QUIM: jo no crec que sigui un pollet perquè no té cames taronges ni un bec; és una esponja
ADRIÀ: doncs són uns cucs que s'estan fent grocs
Però molt aviat sortirem de dubtes, quan veiem que un cuc està construint una bola groga:
l'Adrià ens diu que els nens de la classe del peix irisat diuen que és un capoll.
Al cap d'uns dies, ens emportem tot el que tenim a l'espai Marie Curie; farem un parell de sessions dedicades als cucs, a veure si se'ns ha passat alguna cosa per alt.
Tenim lots, lupes taules de llum, projector, morters, mà de morter, cucs, capoll, pells, ous, morera i caques. Comencem!
I després ho posem en comú:
MARTÍN: un cuc és groc i està mort. A "lo millor" ha xocat. No es mou i no menja
JOEL: com que està "morit" no menja
NATÀLIA: hi han molts, molts capolls
ONA: jo els he comptat però no sé quants n'hi han
CARLOTA: n'hi han 4
NATÀLIA: no! n'hi han molts
POL: un cuc està a fent el capoll; està a dintre
QUIM: era un cuc de ratlles
ONA: però els capolls estan tancats i els cucs no es poden veure
SANTI: però jo he vist el cuc que està a dintre i feia el capoll; uns no es poden veure perquè no hi ha cap forat al capoll
ONA: jo crec que allà dintre no fan res
NATÀLIA: potser s'amaguen perquè no volen que els toquem
GERARD: o potser tenen fred perquè hi han forats a la caixa i passa el fred
SANTI: és la seva casa
MARC: un dia faran un forat i sortiran
ONA: jo cerc que no
NATÀLIA: quan es fa de nit dormen
ONA: no dormen perquè no poden dormir
POL: perquè no tenen llit, oi Ona?
PAU G: no mengen perquè no poden sortir
GERARD: perquè a dintre no tenen fulles
QUIM: els hi podríem posar fulles a dintre el capoll
ONA: però no podem!
CARLOTA: he aixafat les fulles amb allò
CELIA: jo també
IVETTE: he tocado las fulles y manchan
ONA: perquè estan una mica mullades
JOEL: jo he vist que els hi surten una "telaranya" groga pel cul
GERARD: pel meu cul només surt caca
ONA: surten per les mans com l'Spederman
Així doncs aturem un moment la conversa: LES FULLES ENS MULLEN PERQUÈ TENEN AIGUA, ELS CUCS ES MENGEN LES FULLES I TAMBÉ L'AIGUA. Ara podem intuir perquè no van veure aigua el dia que els la vam posar.
Però a mida que anem tenint capolls ens n'adonem que hi ha uns cucs diferents.
MARTÍN: són marrons
JOEL: però un el va aixafar el Santi i està més negre
SANTI: perquè si l'aixafes surt una cosa groga; jo l'he aixafat perquè no es moria
MARTÍN: n'hi han 4 de marrons
NATÀLIA: jo n'he vist 5
BLANCA: el negre no menja
ÒSCAR: un marró s'ha mogut una mica
Així doncs ens Centrem en aquesta "varietat", tot i que els altres també estan al seu abast
Algun dia hi ha hagut intents per canviar-los la dieta, però hem comprovat que si no és morera, no hi ha res a fer!
Treiem tots els capolls: pesen, estan freds, fan olor, fan soroll...?
Hi ha alguna cosa a dins que es mou quan els sacsegem!
BLANCA: hi ha una cosa que no és un cuc
ABRIL: té orelles i com unes ales
LÍA: hi ha una gota en una fulla
ÒSCAR: però també hi han 2 cucs
ONA: segur que els altres estan en els capolls
ARNAU: hi han fulles; no han comido
La Natàlia s'atreveix a agafar el nou animal:
NATÀLIA: si l'agafo mou les potes
IVETTE: parece una oruga
ÒSCAR: parece un cranc perquè té banyes i no té ulls
GERARD. els crancs tenen pinces i això no en té
ONA: té ulls
GERARD: és allò negre
LÍA: sembla una marieta perquè té ales
ONA: però són més petites
Com que no sabem què és, a la tarda posarem l'animal a la porta i a veure si tenim algun familiar que ho sàpiga. L'endemà posem totes les respostes obtingudes en comú.
ABRIL: no ho he preguntat
JÚLIA: no ho he preguntat
PAU G: no ho he preguntat
SANTI: la mama diu que és una marieta
PAU C: no ho he preguntat
ARNAU: és com un bitxo perquè té ales. La mama diu bitxo
NATÀLIA: la mama diu escarabat
CELIA: la mama diu que és un pajarito perquè té ales però no pot volar
LIA: no li he preguntat
POL: la mama diu que és un ocell
GERARD: la mama diu que és un escarabat
ADRIÀ: jo li he dit a la mama que és un escarabat i no m'ha dit res, però diu que té ales i banyes i és una papallona
CARLOTA: la mama diu un bitxo
MARC: el meu pare no ho sabia
MARTÍN: la mama diu que és una papallona
BIEL: el meu germà diu que és una marieta
BLANCA: la mama diu que és una marieta
IVETTE: la mama diu que és un cuc
LEO: la mama ha dicho cuc també
ONA: jo no ho he preguntat perquè estava a dansa i no ho han vist
ÒSCAR: la mama ha mirat el cuc estrany i jo li he dit que és un bitxo raro
Ja veiem doncs que no hi ha unanimitat. Necessitem preguntar-ho a algú que sàpiga moltes coses, sobretot d'animals.
NATÀLIA: el Mandru o el Vicky
MARC: el Mandru sap moltes coses perquè construeix cotxes
ONA: i ho arregla tot
POL: ara estan dinant
GERARD: potser ho provem
NATÀLIA: segur que estan treballant
Ens diuen que és una papallona i que segur que ha sortit d'un capoll. Que quan estava a dins el cuc s'ha transformat en papallona. Així que treurem tots els capolls i els revisarem.
Cada dia anem trobant més papallones. La Lía ens recorda que les hem de cuidar i que els hi hem de donar menjar. Per això les posem en una altra caixa amb morera.
Ara és el Quim que ens recorda que hem de fer forats a la tapa per respirar.
Però l'endemà veiem que no mengen res. Per tant, no els en tornarem a posar.
Un dia dediquem una estona a comptar els capolls que tenen forat i els que no. És quan veiem que a dintre hi ha alguna cosa.
Per tant, l'endemà hem de sortir de dubtes.
Tornem a trobar més pell! També hi ha una papallona que no es mou i és marró. Tenen clar què li passa.
Però el que no esperàvem és trobar una papallona a mig sortir del capoll.
Sort que sempre hi ha algú disposat a ajudar!
I després d'uns quants dies observant què passa a la caixa i treient les papallones, posem en comú el que ara sabem d'elles.
MARC: tenen ales
BLANCA: pugen a la caixa
QUIM: tenen cara
GERARD: unes estaven ajuntades
LIA: li surten unes boletes
CELIA: prohibit boletes! Ous!
LIA: surten pel cul
PAU G: no volen
BIEL: s'enganxen a les fulles i s'aguanten si les aixequem
JOEL: però una sí que ha caigut
CELIA: tenen banyes com els cargols
POL: una feia voltes i movia molt les ales
IVETTE: fan soroll amb les ales
CARLOTA: els ous són grocs
JOEL: però uns ous ara no són grocs, són verds
Posem al damunt de les taules materials per poder simbolitzar el que hem anat aprenent: un minimon dels cucs de seda i uns llibres. Mentre hi juguem, cal anar posant paraules a allò que estem simbolitzant.
Anem trobant papallones que ja no es mouen: així doncs, fem un recordatori de tot, tancant el cicle amb la mort de les papallones. Però encara farem una altra cosa: una representació teatral!
I ja només ens queda parlar amb l'Eulàlia. Abans de la gran trobada, fem un assaig.
L'Eulàlia ens diu que ho passarà a recollir per secretaria i ens dona les gràcies per tota la feina. Així doncs, ho portem tot tot a secretaria i...FEINA FETA!!!
Però abans de posar punt i final, us ho volem explicar directament en menys de 5 minuts. Desconnecteu els mòbils que comencem!!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada