L'itinerari de l'aigua P3A




El segon itinerari d'aprenentagte d'aquest curs està relacionat amb l'aigua: COM PODEM CANVIAR L'AIGUA?

El punt de partida és una avaluació inicial que fem de manera individual. 

Un cop s'experimenta i s'arriben a conclusions, es torna a passar l'avaluació individualment. 

1a ROTLLANA

Comencem l'itinerari fent la rotllana:
COM ÉS L'AIGUA?
ÀLEX: És salada
ORIOL: Dolça
IRENE: Dulce como una chuche de chocolate
A CASA TENIU AIGUA?
GUERAU: Per l'aixeta
GINA: Yo tengo a la bañera de agua
GUILLEM: He tirat el dinosaure brut a la banyera amb aigua
GUERAU: Perquè l'aigua neteja
ARES: A la dutxa també hi ha aigua
I, PERQUÈ FEU SERVIR L'AIGUA?
TERESA: Per beure
ORIOL: Per netejar els vidres
IRENE: I les mans
VALENTINA: Per netejar la casa
GINA: Para lavar los platos cuando estan sucios.
ALBA: Per netejar el cos
Mia: I per rentar la cara
ÀLEX CASANOVAS: L'aigua és per beure
I, QUINA FORMA TÉ?
GUERAU: No té forma
ORIOL: És de rodona
ÀLEX C.: De cercles
QUÈ US SEMBLA SI FEM UN EXPERIMENT?
Primer omplim un pot amb aigua de l'aixeta. A la rotllana posem recipients de diferents formes: un got, una safata quadrada, una de rectangular un pot, una ampolla, un envàs de iogurt. Després d'un a un anem canviant l'aigua de lloc:

Entre tots ens adonem que quan l'anem canviant de lloc, també canvia de forma: CERCLE, QUADRAT, RECTANGLE...
Tot seguit en tirem una mica a terra, i...
DE QUÈ TÉ FORMA? 
De res, diuen tots. 
PER TANT ARRIBEM A LA CONCLUSIÓ QUE L'AIGUA NO TÉ FORMA, AGAFA LA FORMA DEL RECIPIENT ON LA POSEM.

Però tenim ganes d'observar més coses. A la tarda preparem unes safates i uns comptagotes.
TIREM GOTES:
ÀLEX M.: Té forma de gotes                                    ORIOL: O de bombolles
ALAN B.: Es agua                                                     GUILLEM: Són de rodona
ARA LA BUFEM: 
ORIOL: Es fan dibuixos                                             MIA: Fa forma de dofí
GUILLEM: S'enretira                                                 GUERAU: Es mou
DESPRÉS MOVEM LA SAFATA:
ÀLEX C. : S'ha caigut l'aigua aquí                              VALENTINA: Al terra
TERESA: Que fan formes                                            MIA: I es fan rodones
DIEGO: Se mou l'aigua                                                BRYAN, AUREM: Se mou  
GUILLEM: Cap aquí i cap allà
LA PODEM SEPARAR?
GERARD: Noooo!   
LA PODEM AGAFAR AMB LES MANS?
DIEGO: No, se va a derretir                                       ÀLEX M: No, es desfà
I PER ACABAR AGAFEM LA LUPA:
GINA: És mojada                                                       GUERAU: És brillant
ALBA: És petita                                                          IRENE: Té gotes                    


Ara que ja tenim clar que l'aigua no té forma formulem una altra pregunta:
L'AIGUA FA OLOR?
TOTS: Noooo!
Per comprovar-ho omplim un pot amb aigua de l'aixeta i l'olorem. Evidentment tothom diu que fa olor d'aigua.
Per fer l'experimentació ens posem en rotllana i al mig hi poso: 
-CAFÈ                                   GUILLEM: És sucre de cafè
-VINAGRE                           ORIOL:És coca-cola
                                              IRENE: Huele muy mal
                                              ÀLEX M.: És oli per les amanides
-COLÒNIA                           GUERAU. Fa molta olor
                                              GINA: Huele muy bien
-TARONJA                           MATTEO: Naranja
Tot seguit ho olorem i descobrim les diferents olors de cada cosa. Després barregem cada substància amb l'aigua i ens adonem que ara ja fa olor.
CONCLUSIONS: L'AIGUA POT CANVIAR D'OLOR SEGONS LA SUBSTÀNCIA QUE HI BARREGEM
I per acabar fem un joc. Posem l'aigua barrejada amb les diferents substàncies en unes ampolles blaves perquè no es pugui veure el color Les deixem damunt de les taules i anem olorant les diferents ampolles. Hem d'endevinar què hi ha a dins de cadascuna.

En acabar afegim al mural les nostres conclusions.

Seguim treballant i intentant respondre noves preguntes.
TOTES LES AIGÜES SÓN IGUALS?
TOTS: Nooo!          MIA: Perquè no tenen forma        GUERAU: I  vem olorar i era diferent

QUÈ HA DE PASSAR PERQUÈ L'AIGUA SIGUI FREDA?
ALBA: A la nevera                                GINA: Al congelador         GUILLEM: Està gelat!

ON HI HA AIGUA FREDA?
GUERAU: A la neu. La neu és aigua freda      MIA, GINA: Hi ha aigua freda a l'aixeta  

A QUIN COLOR SURT AIGUA FREDA?
GINA: Al blau    

VOLEU FER UN EXPERIMENT? COM PODEM CONGELAR L'AIGUA?
GINA: El cotxe estava congelat               MIA: L'herba també estava congelada
GUILLEM: Els bancs també   perquè tota la nit estava molt fred.                 
VALENTINA: Quan els cotxes estan a fora estan amb gel, si estan a dins no es congelen
MIA:  L'aigua freda és a la nevera.            ALBA: Jo tinc una nevera molt gran que té congelador.

Doncs, som-hi! Primer agafem uns motlles de diferents formes, els omplim d'aigua, els posem en una safata i ho portem al congelador de l'escola.

 

Quan tanquem la porta del congelador  pregunto:

ARA JA S'HAURÀ CONGELAT?
ÀLEX M. : No, hem d'esperar una estona.

QUAN PODEM VENIR-HO A BUSCAR? 
GUERAU: A a tarda

A la tarda la Laia ens diu que hem d'anar a la nevera a buscar l'aigua que estarà congelada.
Per tant anem a buscar-ho i...



MARTÍ: Nieve!                                 ÀLEX CINTAS: I és freda!
ÀLEX M.: No cau perquè s'ha convertit en gel.

Després de treure-ho del congelador anem al pati:
GUERAU: Fa sol i amb el sol es desfà l'aigua                             MIA: Se treurà allò congelat
GUILLEM: El sol descongelarà i es convertirà en aigua             GINA: Porque se derrite
ALBA: Perquè el sol és molt calent. Les mans són fredes perquè hem tocat l'aigua freda.

L'endemà ens fem una altra pregunta:

ON HI HA AIGUA CALENTA?
MIA: A la font del lleó                                    GUILLEM: És aigua que crema
LAIA: A la dutxa també                                  
DIEGO: A casa tinc aigua calenta en el grifo. Perquè surti calenta giramos el grifo donde esté el rojo.

I QUAN ÉS FREDA AMB QUÈ LA PODEM ESCALFAR?
GUERAU: Amb el microones                                 ÀLEX M.: Amb el foc

Doncs estem de sort perquè tenim uns fogons per poder-la escalfar. Agafem un pot, l'omplim d'aigua, el posem al foc i l'engeguem.
SOFIA: Girem aquella cosa cap al costat.
Esperem una estona i...
ALBA: Se posa calenta!                                            GUERAU: Surt fum
GUILLEM: Surt fum de l'olla i el fum s'en va cap a dalt.

ALGÚ SAP COM ES DIU AQUEST FUM?
Com que ningú respon els dic que es diu vapor. 
GUERAU: De la meva dutxa surt vapor. Quan poso aigua freda no surt vapor.
GUILLEM: De l'aigua surten bombolles.
Pugem a dalt d'una cadira per mirar-ho de més s prop. Posem la mà al vapor i notem l'escalfor. Després intentem agafar-lo i no podem. Observem que marxa amunt.


Anem a esmorzar i quan acabem observem que el pot està buit. El girem al revés: l'aigua ha desaparegut.
GUERAU: L'aigua s'ha convertit en fum i el fum és aigua.   
ÀLEX M.: El fum que és aigua se n'ha anat per la finestra.
SOFIA: I ha anat cap al cel.
GUERAU: I al cel fa tempestes i cau neu.
Els explico que el vapor de l'aigua forma els núvols. Després plou i si fa molt fred neva perquè l'aigua 
s'ha congelat. Perquè l'aigua està formada per mol·lècules. Quan tenen fred s'ajunten molt (i es forma el gel) i quan tenen molta calor es separen (és el vapor). Ho posem en pràctica. Cadascú representa una molècula i s'han d'ajuntar o separar quan dic gel, vapor o aigua:



CONCLUSIONS: L'AIGUA FREDA ES CONVERTEIX EN GEL I QUAN L'AIGUA ESTÀ MOLT CALENTA ES TRANSFORMA EN VAPOR.

Hem après moltes coses, però ens queda la última pregunta:

L'AIGUA TÉ GUST?
GUERAU: Sí, de res
GUILLEM: No
ALGUNA COSA TÉ GUST D'AIGUA?
ALBA: No
L'AIGUA DEL MAR TÉ GUST?
GUILLEM: Gust de sal

I L'AIGUA DE LA PISCINA TAMBÉ TÉ GUSTA DE SAL?
MIA: Té gust d'aigua.                           SOFIA: No té res
ÀLEX CASANOVAS: Només té aigua.

Doncs primer de tot cadascú posa aigua al got que ha portat i la tastem. Diuen que té gust d'aigua.
Tot seguit al mig de la rotllana hi posem un plat amb una mica de sal i un altre amb sucre. Omplim una gerra i primer hi barregem la sal:


 
GUERAU. Té gust d'aigua de mar!                      ÀLEX CINTAS: Egs!
ÀLEX CASANOVAS: És de mar                         LAIA: No és bo.

I SI LI POSEM SUCRE? 
GUERAU: Tindrà gust de sucre
Dons ho anem a provar. Tornem a omplir la gerra i ara hi tirem unes cullerades de sucre i ho remenem:

 
GUILLEM: Aquesta no és de platja                                DIEGO: Es bueno
MIA. a mi no m'ha agradat la sal ni el sucre.

Però encara podem barrejar l'aigua amb altres coses. 
I SI ANEM AL PATI QUE HI HA PLANTES I LES POSEM AMB AIGUA; DE QUÈ TINDRÀ GUST?
VALENTINA: De flors
Anem a provar-ho. Agafem un cistell i unes tisores. Seiem davant de les plantes del pati i uns quants en tallen uns trossos. Tornem a l'aula, les netegem i les posem a la gerra. Després hi afegim aigua calenta que estava en un termo. Ho remenem i passada una estona ho tastem:
 
              
CONCLUSIONS: PODEM CANVIAR EL GUST DE L'AIGUA AFEGINT-HI DIFERENTS SUBSTÀNCIES
EL CALDO

Comencem la última activitat de l'itinerari explicant el conte "La sopa cooperativa"
















I en acabar el conte, projectem a la pissarra la graella perquè cadascú s'enganxi el nom al que vol portar:

Ara només ens falta esperar a que arribi el dia 3 de febrer.
 I dijous al matí, fem la rotllana, la Laia ens porta l'olla i preparem la taula. Cadascú amb el que ha portat. 


L'omplim d'aigua:

I... Comencem a presentar les verdures, les comparem, n'observem el color, la mida i finalment les rentem i les tallem a trossets:



Afegim una mica d'aigua, engeguem el foc i només ens falta tapar l'olla:




Canviarà la temperatura, l'olor, la forma, el gust, marxarà tota l'aigua, quedarà bo...?  Haurem d'esperar una bona estona. Però abans de sortir al pati volem acostar-nos a veure què passa:




I quan entrem:
VALENTINA: Sembla una sopa que olora.                              AUREM: Hi ha caldo
ÀLEX M. : Primer hem posat aigua i després les verdures.     TERESA: Y cortarlas 
SOFIA: I rentades                                                         MIA: I les posem en una safata
ALBA: Y después meterlas a la olla                             ALAN B.: I girar això
IRENE: Encenderla                                                      ÀLEX CINTAS: Sortir fum
AUREM, ALBA: És vapor                                           ÀLEX M.: I ara fa olor
SOFIA: I si la provem?                                                 ÀLEX M.: No, perquè està cremant 
SARA: Surten bombolles grans i petites                       ALAN B.:  I crema
AUREM: I cremarÍem la llengua                                 GUILLEM: I faríem com el llop aaahhhh!
SOFIA: I perquè tenim un got i una cullera a la bossa?

ÉS PER TASTAR-LA, PERÒ QUAN NO CREMI. QUÈ PODEM FER PERQUÈ ES REFREDI?
ORIOL: Doncs parar-la

I un cop apagada, quan arribem a la tarda, després de fer anglès amb el Danny, primer treiem les verdures amb l'escumadora i seguidament tastem el caldo:
 


Ens ha quedat boníssim i hem aconseguit canviar-li el gust, el color, l'olor, la forma i la temperatura. Ha estat un experiment BRUTAL!!

Comentaris