El segon itinerari d'aprenentagte d'aquest curs està relacionat amb l'aigua: COM PODEM CANVIAR L'AIGUA?
El punt de partida és una avaluació inicial que fem de manera individual.
Un cop s'experimenta i s'arriben a conclusions, es torna a passar l'avaluació individualment.
COM ÉS L'AIGUA?
ÀLEX: És salada
ORIOL: Dolça
IRENE: Dulce como una chuche de chocolateA CASA TENIU AIGUA?
GUERAU: Per l'aixeta
GINA: Yo tengo a la bañera de agua
GUILLEM: He tirat el dinosaure brut a la banyera amb aigua
GUERAU: Perquè l'aigua neteja
ARES: A la dutxa també hi ha aigua
I, PERQUÈ FEU SERVIR L'AIGUA?
TERESA: Per beure
ORIOL: Per netejar els vidres
IRENE: I les mans
VALENTINA: Per netejar la casa
GINA: Para lavar los platos cuando estan sucios.
ALBA: Per netejar el cos
Mia: I per rentar la cara
ÀLEX CASANOVAS: L'aigua és per beure
I, QUINA FORMA TÉ?
GUERAU: No té forma
ORIOL: És de rodona
ÀLEX C.: De cercles
QUÈ US SEMBLA SI FEM UN EXPERIMENT?
Primer omplim un pot amb aigua de l'aixeta. A la rotllana posem recipients de diferents formes: un got, una safata quadrada, una de rectangular un pot, una ampolla, un envàs de iogurt. Després d'un a un anem canviant l'aigua de lloc:
Tot seguit en tirem una mica a terra, i...
DE QUÈ TÉ FORMA?
De res, diuen tots.
PER TANT ARRIBEM A LA CONCLUSIÓ QUE L'AIGUA NO TÉ FORMA, AGAFA LA FORMA DEL RECIPIENT ON LA POSEM.
Però tenim ganes d'observar més coses. A la tarda preparem unes safates i uns comptagotes.
TIREM GOTES:
ÀLEX M.: Té forma de gotes ORIOL: O de bombolles
ALAN B.: Es agua GUILLEM: Són de rodona
ARA LA BUFEM:
ORIOL: Es fan dibuixos MIA: Fa forma de dofí
GUILLEM: S'enretira GUERAU: Es mou
DESPRÉS MOVEM LA SAFATA:
ÀLEX C. : S'ha caigut l'aigua aquí VALENTINA: Al terra
TERESA: Que fan formes MIA: I es fan rodones
DIEGO: Se mou l'aigua BRYAN, AUREM: Se mou
GUILLEM: Cap aquí i cap allà
LA PODEM SEPARAR?
GERARD: Noooo!
LA PODEM AGAFAR AMB LES MANS?
DIEGO: No, se va a derretir ÀLEX M: No, es desfà
I PER ACABAR AGAFEM LA LUPA:
GINA: És mojada GUERAU: És brillant
ALBA: És petita IRENE: Té gotes
L'AIGUA FA OLOR?
TOTS: Noooo!
Per comprovar-ho omplim un pot amb aigua de l'aixeta i l'olorem. Evidentment tothom diu que fa olor d'aigua.
Per fer l'experimentació ens posem en rotllana i al mig hi poso:
-CAFÈ GUILLEM: És sucre de cafè
-VINAGRE ORIOL:És coca-cola
IRENE: Huele muy mal
ÀLEX M.: És oli per les amanides
-COLÒNIA GUERAU. Fa molta olor
GINA: Huele muy bien
-TARONJA MATTEO: Naranja
Tot seguit ho olorem i descobrim les diferents olors de cada cosa. Després barregem cada substància amb l'aigua i ens adonem que ara ja fa olor.
CONCLUSIONS: L'AIGUA POT CANVIAR D'OLOR SEGONS LA SUBSTÀNCIA QUE HI BARREGEM
I per acabar fem un joc. Posem l'aigua barrejada amb les diferents substàncies en unes ampolles blaves perquè no es pugui veure el color Les deixem damunt de les taules i anem olorant les diferents ampolles. Hem d'endevinar què hi ha a dins de cadascuna.
Seguim treballant i intentant respondre noves preguntes.
TOTES LES AIGÜES SÓN IGUALS?
TOTS: Nooo! MIA: Perquè no tenen forma GUERAU: I vem olorar i era diferent
QUÈ HA DE PASSAR PERQUÈ L'AIGUA SIGUI FREDA?
ALBA: A la nevera GINA: Al congelador GUILLEM: Està gelat!
ON HI HA AIGUA FREDA?
GUERAU: A la neu. La neu és aigua freda MIA, GINA: Hi ha aigua freda a l'aixeta
A QUIN COLOR SURT AIGUA FREDA?
GINA: Al blau
VOLEU FER UN EXPERIMENT? COM PODEM CONGELAR L'AIGUA?
GINA: El cotxe estava congelat MIA: L'herba també estava congelada
GUILLEM: Els bancs també perquè tota la nit estava molt fred.
VALENTINA: Quan els cotxes estan a fora estan amb gel, si estan a dins no es congelen
MIA: L'aigua freda és a la nevera. ALBA: Jo tinc una nevera molt gran que té congelador.
Doncs, som-hi! Primer agafem uns motlles de diferents formes, els omplim d'aigua, els posem en una safata i ho portem al congelador de l'escola.
ARA JA S'HAURÀ CONGELAT?
ÀLEX M. : No, hem d'esperar una estona.
QUAN PODEM VENIR-HO A BUSCAR?
GUERAU: A a tarda
A la tarda la Laia ens diu que hem d'anar a la nevera a buscar l'aigua que estarà congelada.
Per tant anem a buscar-ho i...
MARTÍ: Nieve! ÀLEX CINTAS: I és freda!
ÀLEX M.: No cau perquè s'ha convertit en gel.
Després de treure-ho del congelador anem al pati:
GUERAU: Fa sol i amb el sol es desfà l'aigua MIA: Se treurà allò congelat
GUILLEM: El sol descongelarà i es convertirà en aigua GINA: Porque se derrite
ALBA: Perquè el sol és molt calent. Les mans són fredes perquè hem tocat l'aigua freda.
L'endemà ens fem una altra pregunta:
ON HI HA AIGUA CALENTA?
MIA: A la font del lleó GUILLEM: És aigua que crema
LAIA: A la dutxa també
DIEGO: A casa tinc aigua calenta en el grifo. Perquè surti calenta giramos el grifo donde esté el rojo.
I QUAN ÉS FREDA AMB QUÈ LA PODEM ESCALFAR?
GUERAU: Amb el microones ÀLEX M.: Amb el foc
Doncs estem de sort perquè tenim uns fogons per poder-la escalfar. Agafem un pot, l'omplim d'aigua, el posem al foc i l'engeguem.
SOFIA: Girem aquella cosa cap al costat.
Esperem una estona i...
ALBA: Se posa calenta! GUERAU: Surt fum
GUILLEM: Surt fum de l'olla i el fum s'en va cap a dalt.
ALGÚ SAP COM ES DIU AQUEST FUM?
Com que ningú respon els dic que es diu vapor.
GUERAU: De la meva dutxa surt vapor. Quan poso aigua freda no surt vapor.
GUILLEM: De l'aigua surten bombolles.
Pugem a dalt d'una cadira per mirar-ho de més s prop. Posem la mà al vapor i notem l'escalfor. Després intentem agafar-lo i no podem. Observem que marxa amunt.
GUERAU: L'aigua s'ha convertit en fum i el fum és aigua.
ÀLEX M.: El fum que és aigua se n'ha anat per la finestra.
SOFIA: I ha anat cap al cel.
GUERAU: I al cel fa tempestes i cau neu.
Els explico que el vapor de l'aigua forma els núvols. Després plou i si fa molt fred neva perquè l'aigua
s'ha congelat. Perquè l'aigua està formada per mol·lècules. Quan tenen fred s'ajunten molt (i es forma el gel) i quan tenen molta calor es separen (és el vapor). Ho posem en pràctica. Cadascú representa una molècula i s'han d'ajuntar o separar quan dic gel, vapor o aigua:
CONCLUSIONS: L'AIGUA FREDA ES CONVERTEIX EN GEL I QUAN L'AIGUA ESTÀ MOLT CALENTA ES TRANSFORMA EN VAPOR.
Hem après moltes coses, però ens queda la última pregunta:
L'AIGUA TÉ GUST?
GUERAU: Sí, de res
GUILLEM: No
ALGUNA COSA TÉ GUST D'AIGUA?
ALBA: No
L'AIGUA DEL MAR TÉ GUST?
GUILLEM: Gust de sal
I L'AIGUA DE LA PISCINA TAMBÉ TÉ GUSTA DE SAL?
MIA: Té gust d'aigua. SOFIA: No té res
ÀLEX CASANOVAS: Només té aigua.
Doncs primer de tot cadascú posa aigua al got que ha portat i la tastem. Diuen que té gust d'aigua.
Tot seguit al mig de la rotllana hi posem un plat amb una mica de sal i un altre amb sucre. Omplim una gerra i primer hi barregem la sal:
ÀLEX CASANOVAS: És de mar LAIA: No és bo.
I SI LI POSEM SUCRE?
GUERAU: Tindrà gust de sucre
Dons ho anem a provar. Tornem a omplir la gerra i ara hi tirem unes cullerades de sucre i ho remenem:
MIA. a mi no m'ha agradat la sal ni el sucre.
Però encara podem barrejar l'aigua amb altres coses.
I SI ANEM AL PATI QUE HI HA PLANTES I LES POSEM AMB AIGUA; DE QUÈ TINDRÀ GUST?
VALENTINA: De flors
Anem a provar-ho. Agafem un cistell i unes tisores. Seiem davant de les plantes del pati i uns quants en tallen uns trossos. Tornem a l'aula, les netegem i les posem a la gerra. Després hi afegim aigua calenta que estava en un termo. Ho remenem i passada una estona ho tastem:
EL CALDO
Comencem la última activitat de l'itinerari explicant el conte "La sopa cooperativa"
I en acabar el conte, projectem a la pissarra la graella perquè cadascú s'enganxi el nom al que vol portar:
Ara només ens falta esperar a que arribi el dia 3 de febrer. I dijous al matí, fem la rotllana, la Laia ens porta l'olla i preparem la taula. Cadascú amb el que ha portat.
L'omplim d'aigua:
I... Comencem a presentar les verdures, les comparem, n'observem el color, la mida i finalment les rentem i les tallem a trossets:
Canviarà la temperatura, l'olor, la forma, el gust, marxarà tota l'aigua, quedarà bo...? Haurem d'esperar una bona estona. Però abans de sortir al pati volem acostar-nos a veure què passa:
I quan entrem:
VALENTINA: Sembla una sopa que olora. AUREM: Hi ha caldo
ÀLEX M. : Primer hem posat aigua i després les verdures. TERESA: Y cortarlas
SOFIA: I rentades MIA: I les posem en una safata
ALBA: Y después meterlas a la olla ALAN B.: I girar això
IRENE: Encenderla ÀLEX CINTAS: Sortir fum
AUREM, ALBA: És vapor ÀLEX M.: I ara fa olor
SOFIA: I si la provem? ÀLEX M.: No, perquè està cremant
SARA: Surten bombolles grans i petites ALAN B.: I crema
AUREM: I cremarÍem la llengua GUILLEM: I faríem com el llop aaahhhh!
SOFIA: I perquè tenim un got i una cullera a la bossa?
ÉS PER TASTAR-LA, PERÒ QUAN NO CREMI. QUÈ PODEM FER PERQUÈ ES REFREDI?
ORIOL: Doncs parar-la
I un cop apagada, quan arribem a la tarda, després de fer anglès amb el Danny, primer treiem les verdures amb l'escumadora i seguidament tastem el caldo:
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada