Un matí a a la rotllana els comento que he rebut un missatge d'una amiga que ens demana ajuda.
Ràpidament, parlem del que ens ha dit i de seguida ens dirigim cap a la Secretaria de l'escola a buscar la caixa.
Un cop tornem a l'aula comencem a investigar que ens ha deixat...
Arnau: Hi ha un cartró dins.
Yaiza: Un cartró.
Arnau: A la tapa també hi ha boletes.
Yaiza: Són "abujerets"
Max: 11 foradets
Arnau: són de broma
Un cop tots/es hem mirat i remirat la tapa arriba el moment de veure que és el que conté...
Yaiza: Foradets i boletes
Eloi: Les boletes són diferents
Max: Perquè els colors no són iguals
Max: Blau i marró
Per què creieu que hem de cuidar aquestes boletes?
Índia: Perquè són petitones-
Arlet: Són boles de conillet
Eloi: Són cries de boles.
Però per poder ensenyar-li a l'Eulàlia com està la caixa i les boletes com ho farem?
Arlet: Amb un missatge
Yaiza: fotos
I com podem fer fotos?
Tots: Amb el mòbil!
Yaiza: amb la teva càmera.
Índia: la meva tablet també fa fotos.
Mirem les tauletes que tenim a l'aula a veure si també es poden fer fotos i veiem que si!! A partir d'ara anirem fent fotos per observar si aquestes boletes canvien o els passa alguna cosa.
L'endemà vam tornar a veure la caixa i...
Hugo: semblen caques
Joan: es mouen
Arlet: són gusanos
I d'on han sortit els cucs?
Índia: De dins de les boletes
Martí: Potser eren ous
Però ara com ho hem de fer per cuidar aquests cucs?
Joan: Els hem de donar menjar
Eloi: Fulles com els gusanos de seda
I d'on podem treure les fulles?
Yaiza: Al pati les van tallar i no n'hi ha
Índia: Jo he vist unes molt petites a les branques.
Decidim sortir a fora a buscar-les i les posem dins de la caixa a veure si aquestes fulles els agraden o haurem de buscar-ne d'un altre tipus. Els nostres arbres, les moreres, no tenen gaires fulles i són molt petites, i només els podem posar 4 fulles petites.
L'endemà de deixar-los 3 fulles petites ja veiem que han fet forats a les fulles.
Aleix: se les han menjat!!
De mica en mica veiem que van canviant i que ara ja no són negres.
Aina: Tenen un ull negre
Aleix: Són grisos
Joan : i una mica marrons
Com que veiem que se les mengen molt ràpidament i van creixent demanem en el full que escrivim a la porta si algú a casa seva té fulles de morera. En Martí l'endemà ja ens va portar una bossa plena de fulles!! Vam poder donar una fulla cada un.
Comencem a veure unes coses negres a dins de la caixa.
Què deuen ser?
Joan: Sembla sorra
Índia: Sorra negra
Marc: Caques!!!
I com pot ser que facin caques?
Aleix: Perquè si mengen fulles fan caca. Com nosaltres que quan mengem molt, després hem de fer caca.
Agafem fulles del pati i amb una imatge fem passar la fulla per la panxa del cuc i li fem sortir caca.
Van passant els dies i s'acosta setmana santa...
Si marxem de vacances com ho farem amb els cucs? Es poden quedar a l'escola?
Tots: Noooo!!! Es moriran.
Aleix: Jo me'ls emporto i els cuido
Joan: jo també vull
Tots: i jo!!!!!
Què us sembla si fem un sorteig?
Vam posar tots els noms dins del cofre que tenim a l'aula i una mà innocent en va treure un i...
Va ser en Martí!!!
Quan vam tornar de setmana santa els cucs havien crescut molt!!! Gairebé no hi caben a la capsa de l'Eulàlia!!!
Aleix: Li podem demanar una caixa al Viky o al Mandru.
Yaiza: Però que tingui abujerets perquè puguin respirar.
Amb la nova caixa ara sí que tenen més espai!!!
Un dia els observem i els fem unes preguntes que van contestant entre tots mentre observen els cucs que tenen a la taula.
Com és per fora? Què té? Tots els cucs són iguals? Quins altres animals se li assemblen?
Són mitjans.
Aleix: El nostre és blanc i una mica gris
Roger: El nostre té ratlles
Ainhoa: veig la pota
Joan: jo li veig 2 potes
Arlet: Veig rayas negras
Olivia: Jo li veig el nas negre i també té una punxa que no fa mal.
Arlet: és molt pla i molt fi
Pol: Jo veig les potes
Arnau: tenen el nas, ulls i boca. El cuc petit amb la lupa es veu molt gran.
Julen: Fa caques negres.
Unai: Puja
Irian: Ara fan caques grans
Martí: els cucs si ens els posem a sobre, s'enganxen.
Roger: mira fan pessigolles a la mà
Lucía: jo no vull
Aleix: Les serps s'assemblen als cucs perquè també són llargues, però no tenen potes.
Eloi: Les erugues.
Com que ja són molt grans, els comencen a agafar per observar-los millor. Ara ja no ens fan por. Ens els posem a la mà i ens fan pessigolles. També veiem que es queden enganxat i si donem la volta a la mà, no ens cauen.
Les fulles de les nostres moreres comencen a ser grans i un dia sortim a agafar-ne, però són molt altes les moreres.!! Ens enfilem en una escala i recollim fulles pels cucs.
Un dia a l'aula Marie Curie vam poder observar-los de molt a prop. Observem com se'ns queden enganxats a la mà i a la roba. Observem els ous que ens va deixar l'Eulàlia, observem els capolls, observem les caques i també els observem a través el projector i podem veure que tenen pelets a les potes.
Però com es belluguen els cucs?
Aleix: tenen potes
Joan: S'arrosseguen i caminem amb les potes
Sortim al porxo i ens posem a fer de cucs!!!
Els cucs tots tenen diferents mides: GRANS/PETITS/MITJANS. Els classifiquen en safates per observar-ne les diferències.
De cop i volta veiem un cuc que comença a fer una cosa estranya, i l'endemà ja tenim una bola groga que no sabem que és.
Yaiza: Sembla una telaranya
Aleix: Potser ha entrat una aranya
Joan: Jo no la veig
Arnau: S'embolica
Pol: Sembla Spiderman
Índia: Sembla la sorpresa dels ous
I com es deuen dir? I on són ara els cucs?
Aleix: Estan a dins dels fils. Estan a dins de la bola. Perquè s'està fent papallona.
Davant del dubte decidim preguntar a casa i al dia següent aquelles coses grogues ja tenien nom: CAPOLLS
Vam posar unes fulles a veure si els cucs sortien del capoll per menjar, però vam veure que no. Que es menjaven les fulles els cucs que estaven a fora.
I uns dies després comencem a veure unes papallones blanques dins de la caixa.
Ja han sortit!!!
Veiem que alguns capolls estan foradats. Els agafem i observem.
Joan: a dins hi ha una cosa
Índia: Potser és el cuc
Amb les tisores l'obrim i veiem una cosa marró
Arnau: És la pell que s'ha tret de cuc per fer-se papallona
Anem canviant les papallones de caixa per observar-les millor. En una capsa de sabates que ens va portar la Yaiza, vam fer forats perquè poguessin respirar. Vam posar les papallones a dins però...
Tots: Que s'escaparan volant!!!
Vam tancar totes les finestres i vam obrir la caixa. Vam veure que només movien les ales però no volaven. També vam veure que s'enganxaven pel cul.
Al dia següent ja hi havia unes boletes a dins de la capsa de sabates.
Què seran?
Marc: Caques
Yaiza: No, les caques són negres i això és groc i gris
Joan: Són com els ous que ens va deixar l'Eulàlia.!!!
Un dia posem diferents propostes a les taules: Uns contes dels cucs, els minimons dels cucs, les papallones per observar, els capolls buits.
Els minimons dels cucs són diferents peces (cucs de diferents mides, ous, papallones, fil, material natural...) que els nens i les nenes fan servir per jugar. A través del joc vivencien el procés dels cucs de seda. Juguen a donar menjar als cucs, a fer-se grans, a embolicar un cuc amb un fil groc per fer un capoll, en ajuntar les papallones perquè facin més ous. A través del joc i l'experimentació reprodueixen el cicle de vida dels cucs de seda tot compartint-ho amb els companys i companyes de joc.
Però també veiem que les papallones al cap de pocs dies deixen de bellugar-se...
Max: S'han mort. Perquè no es mouen, ni mengen, ni respiren.
Fem un petit teatre tot disfressant-nos de cucs, ous i papallones per recordar tot el procés que han fet els cucs.
Un dia vam veure que els capolls estaven fets d'un fil que servia per fer moltes coses, i vam intentar desfer el capoll. Vam posar en remull els capolls i els vam començar a estirar. Ens van sortir fils molts llargs, tot i que ens feia una mica de fàstic agafar-los!!!
L'itinerari està a punt d'acabar-se, és el moment d'explicar a l'Eulàlia tot el procés perquè ens ha trucat dient que aviat vindria a buscar la seva caixa. Li gravem un vídeo i li truquem per explicar-li què ha passat i que li deixarem les caixes a secretaria.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada