El segon itinerari d'aprenentatge d'aquest curs està relacionat amb l'aigua COM PODEM CANVIAR L'AIGUA?
El punt de partida és una avaluació inicial que fem de manera individual.
Un cop s'experimenta i s'arriben a conclusions, es torna a passar l'avaluació individualment.
I ja comencem amb les rotllanes per posar en comú les opinions:
Com és l'aigua?
Aleix: Blava
Arlet: Blanca
Arlet: L’aigua és plana
Què feu vosaltres amb l'aigua?
Índia: La bevem
Arlet: Li poso colors a l’aigua. Tenia una bolsita de la Juliete i li pintaves el pelo amb aigua.
Arnau: Ens banyem
Greta: Esta en una ampolla
Aleix: Juguem a l’aigua quan em dutxoIrian: A la piscina
Arnau: La platja també hi haigua
Joan: I taurons
Unai: Aquí, aixeta.
Arnau: La pica
Roger: Per rentar les mans que al pati s’embruten molt.
Irian: Aigua para limpiar los platos i les cassoles.
Max: Posem aigua al pot.
Aina: Al foc crema molt aigua.
Max: Si la toquem fa molt mal.
Però com surt aigua calenta o freda a casa vostra?
Max: Primer l’aigua surt freda, després li posem un 3 i 4 surt calenta.
Max: Al color vermell surt calenta, si la vols freda al blau.
Totes les aigües són iguals?
Índia: L’aigua de la platja fa onades
I la de la banyera?
Alguns diuen: NOOO
Joan : Jo si que faig onades a la banyera posant l’aigua cap a un costat i cap a un altre.
Aleix: La meva dutxa és molt maca, a dalt té molts puntetes per dutxar el cap i a baix una aixeta.
Alret: L'aigua de la platja es ecccs. Perquè té sal.
Aleix: No la podem beure perquè si ens l'acabem els animalons submarins no tindiren aigua.
Arlet: L’aigua de mi casa tiene cloro. Se li posa perquè piqui.
Com podem canviar l’aigua?
Yaiza: Quitem l’aigua d’una botella a una altra.
Max: Amb l’aixeta
Greta: L’aigua que està a dins canvia
Per què poseu aigua a les olles?
Al dia següent vam començar a preguntar-nos altres coses, entrant més en matèria...
Creieu que l'aigua té forma?
Ainhoa: Sí azul
Max:Gris
Arnau: Rodona
Max: Triangle
Irian: L'aigua té forma de ratlles.
Ensenyem un objecte nou... es llarg i prim... què deu ser?
Yaiza: És una pipeta, jo a casa en tinc
També els ensenyem les lupes i unes safates blanques que seran el material que farem servir pere la següent experimentació.
Un cop hem vist com funcionen les pipetes i com ho hem de fer per recollir aigua del got, posem una gota d'aigua a la nostra safata.
Quina forma té?
Índia: A mi m'ha sortit un Mickey
Max: Rodona
Aleix: De peu
Marc: Gotes
Arlet: Té forma d'una esquitxada.
Per que no proveu a moure-la a veure que passa?
Arnau: A mi ara se m'ha fet una lletra.
Índia: Té forma de cosa i esquitxada
Irian: Ha cambiado
Posem una altra gota d'aigua però aquests vegada la fem ben grossa i els donem un pal i els demanem que intentin separar l'aigua.
Max: No la puc tallar, no la puc separar
Aleix: Jo li he vist un arcoiris
Joan: Jo he vist una lupa dins de la gota
Yaixa: Yo una pata de unicornio
Ainhoa: Han sortit gotetes.
Després també la bufem.
Fem una rotllana i posem al mig 3 recipients, un amb forma de quadrat, un amb forma de cercle i un amb forma de rectangle.
Quines formes tenen aquests objectes?
Índia: Aquest té forma de rectangle
Greta i Olívia: Aquest té forma de rectangle.
Greta: Aquest té forma de cercle.
Greta: Aquest té forma de rectangle.
Amb l'ajuda de la Lucía, la Mila i el Daniel, posem aigua en un dels recipients i després l'anem canviant tot observant quina forma agafa l'aigua...
Max: Cada vegada canvia
Aina: Ara té forma quadrada.
I si tinguessim un pot amb forma de sirena... quina forma prendria l'aigua?
Índia: Doncs de sirena.
I si tinguessim un pot amb forma de pius?
Unai: A la pius no aigua. (no li agrada)
Després de fer aquesta experimentació més conjunta, vam posar-nos el davantals de plàstic i vam canviar la forma de l'aigua amb diferents pots i taps.
Un altre dia vam començar a experimentar amb la olor que feia l'aigua?
Quina olor fa l'aigua?
Es queden una mica parats i els donem un pot ple d'aigua perquè l'olorin...
Arlet: Fa olor d'aigua
Sobre una taula deixem diferents substàncies
Sabeu que són?
Oli, taronges, cafè... (diuen molts al mateix temps...)
Olorem cada substància per separat i descobrim que no era oli, que era vinagre!!! També hi ha colònies i fem una mica de suc de taronja amb l'escorredor.
Barregem cada substància dins d'una ampolla on hi ha aigua i mica en mica amb els ulls tapats anem olorant les ampolles per endevinar a què fa olor cada ampolla. Algunes són una mica difícils!!!
Finalment descobrim que ara l'aigua ja no fa olor d'aigua, sinó de les coses que li hem posat.
Un altre dia vam començar a experimentar amb el gust que té l'aigua?
Algú sap de que fa gust l'aigua?
Molts es queden mirant amb cara de sorpresa.
Decidim agafar els gots que hem portat i tastar-la. L'Aina omple una gerra i ens serveix una mica d'aigua a tots i totes.
Aleix: És de llimona...
Arlet: Té gusta d'aigua . D'aigua freda.
Marc: Està freda
Què podem fer perquè l'aigua canvii de gust?
Yaiza: Ponem mandarina
Martí: Ratllem la llimona per sobre i tindrà gust de llimona.
Els ensenyem dos pots de vidre amb dues substàncies blanques molt semblants.
Què hi ha dins dels pots?
Ainhoa: són iguals
Arnau: són blancs.
Els donem una mica de la substància del primer pot i ...
Arnau: Es finet, el llepo
Arlet: És sucre
Aleix: Es sucre de croissants.
Els donem la segona substància...
Arnau: no és el mateix
Joan: Però és del mateix color
Yaiza: Pica
Pol: És acido
Aleix: Pica moltíssim
Arlet: A mi me gusta el picante
Aina: És sal
Arnau: Aquesta sal pica una mica
Els proposo un nou joc.
Dins dels seus gots els posem una mica d'aigua i aleshores els posem una mica de sal o sucre. Els proposem que endevinin que hi ha al seu got... SAL O SUCRE?
Ara l'aigua té gust d'aigua?
Aleix: No, té gust de sucre.
A casa li canvieu el gust a l'aigua?
Martí: Amb la llimona
Algú sap que és això? (els ensenyem un sobre d'infusió...)
Martí: per posar a l'aigua i beure.
Tallem el sobre i ho posem en un plat...
Joan: No se que és
Aleix: Pebre
Marc: Vinagre... És de color verd
Ho olorem
Arlet: Jo en casa tengo michas planta que guarda mi mama i las corta i hacen esta olor.
Yaiza: al pati del tobogan hi ha plantes que hacen olor
Anem al pati i recollim algunes de les plantes i les barregem amb una mica d'aigua calenta...
Deixem reposar una estona i ho tastem
Martí: A mi m'agrada. Jo a casa també bec.
Ara l'aigua té gust d'aigua?
Martí: No, ara té gust d'herbes
ESCALFEM L'AIGUA
A casa com ho feu perquè l'aigua sigui calenta?
Arlet: amb foc
Arnau: a la dutxa quan juguem
Arlet: amb el pin vermell. Vermell es calenta i blau es freda.
Posem una mica d'aigua en un petit pot i observem que passa...
Martí: surt fum
Aleix: Allà de la muntnya fum, fum, fu.m (canta la cançó sencera)
ARlet: Perquè està calent. Hi ha bombolletes
Arnau:Estan quietes a baix
Aleix: L’aigua està marxant
Com?
Aleix: En fum.
Martí: Les bombolles estan jugant.
Aleix: Estan jugant a fer culitas
Arlet: Yo veo las bomollas perquè en casa cocino yo
Aleix : La olla està fent soroll.
Com es diu aquest fum
Arlet: Fum d’aigua
A casa heu vist fum així
Martí: amb la sopa
Arnau: a la banyera
Finalment aprenem que el fum és diu VAPOR i que l'aigua que ha sortit de l'aixeta
s'ha convertit en VAPOR i ha marxat.
Ara parlem de com la podem refredar...
Aleix: A la nevera
Arlet: Yo tengo una nevera y se pone fria
Arnau: els gelats no es posen a la nevera, al congelador.
Els proposo que portem aigua a una nevera i coneglador de l'escola.
Primer posem l'aigua a uns motlles molt especials...
Max: Ara l'aigua té forma d'Star Wars!!
La deixem tot el matí i a la tarda l'anem a buscar...
Un cop som a l'aula, donem un tros de gel a cadascú...
Com és que ara podem agafar l'aigua amb la mà?
Arnau: s'ha fet gel
Yaiza: Està fred
Olivia: Rellisca
Max: Em congela la llengua
Aleix: El gel està a dins de la boca
Yaiza: Al congelador s'ha fet gel
Arlet: En la nevera no, solo esta fría.
Max: La neu cai i es desfà
Índia: Quan la toquem es desfà
Arlet: A Puigcerdà hay nieve de verdad. Yo me la he comido
Índia: S'està desgongelant el gel!!
Arnau: Jo me'l vull emportar a casa...
Arlet: Però a l'estiu es derretirà
Marc: Al meu està sortint aigua
Ens posem a jugar a racons de joc i quan arriba el moment de marxar a casa... mirem el gel per
poder endur-nos-els a casa.
Arnau: No hi són!!! S'han fet aigua!!!
Ara que ja hem descobert moltes maneres en que podem canviar l'aigua i després d'escoltar el conte
"LA SOPA COOPERATIVA", decidim fer-ne també una nosaltres.
Primer hem de decidir que porta cadascú de casa. Anem posant els nostres noms a la pissarra tot triant
El dilluns tothom porta el que havia de portar i ens posem mans a la feina!!! Primer comprovem que
ho tinguem tot, es rentem les mans, ens posem davantals... i anem sortint a preparar les verdures
per posar a l'olla i fer la sopa cooperativa.
Al larg del dia anem veient el que li passa a la sopa: "Comença a fer VAPOR", "Les bombolles estan
jugant a saltar dins de l'olla!!!" "Posa la tapa que no s'escapi l'aigua"
L'escola fa una olor de sopa!!! Tothom s'acosta a veure que estem fent.
A la tarda un cop s'ha refredat una mica la tastem. No a tothom li agrada, però la tastem i d'altres
repteixen tant com volen. També ens mengem la patata i la pastanaga.
Abans de marxar reflexionem sobre tot el que ha passat:
L'aigua ja no feia olor d'aigua sinó que feia olor de verdures
L'aigua ja no feia gust d'aigua sinó que feia gust de verdures
L'aigua primer tenia la forma de l'aixeta, després de l'olla, l'ampolla i al final del nostre got.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada