L'itinerari de l'aigua P3C

El segon itinerari d'aprenentatge d'aquest curs està relacionat amb l'aigua COM PODEM CANVIAR L'AIGUA?

El punt de partida és una avaluació inicial que fem de manera individual. 

Un cop s'experimenta i s'arriben a conclusions, es torna a passar l'avaluació individualment. 

I ja comencem amb les rotllanes per posar en comú les opinions:

Com és l'aigua?

Aleix: Blava

Arlet: Blanca

Arlet: L’aigua és plana 


Què feu vosaltres amb l'aigua?

Índia: La bevem

Arlet: Li poso colors a l’aigua. Tenia una bolsita de la Juliete i li pintaves el pelo amb aigua. 

Arnau: Ens banyem

Greta: Esta en una ampolla

Aleix: Juguem a l’aigua quan em dutxo

Irian: A la piscina

Arnau: La platja també hi haigua

Joan: I taurons

Unai: Aquí, aixeta. 

Arnau: La pica

Roger: Per rentar les mans que al pati s’embruten molt.

Irian: Aigua para limpiar los platos i les cassoles. 

Max: Posem aigua al pot. 

Aina: Al foc crema molt aigua. 

Max: Si la toquem fa molt mal. 

 

Però com surt aigua calenta o freda a casa vostra?

Max: Primer l’aigua surt freda, després li posem un 3 i 4 surt calenta. 

Max: Al color vermell surt calenta, si la vols freda al blau. 

 

 

Totes les aigües són iguals? 

Índia: L’aigua de la platja fa onades

I la de la banyera?

Alguns diuen: NOOO

Joan : Jo si que faig onades a la banyera posant l’aigua cap a un costat i cap a un altre. 

Aleix: La meva dutxa és molt maca, a dalt té molts puntetes per dutxar el cap i a baix una aixeta. 


Alret: L'aigua de la platja es ecccs. Perquè té sal. 

Aleix: No la podem beure perquè si ens l'acabem els animalons submarins no tindiren aigua. 

Arlet: L’aigua de mi casa tiene cloro. Se li posa perquè piqui. 


Com podem canviar l’aigua?

Yaiza: Quitem l’aigua d’una botella a una altra.

Max: Amb l’aixeta

Greta: L’aigua que està a dins canvia

Per què poseu aigua a les olles?



Al dia següent vam començar a preguntar-nos altres coses, entrant més en matèria...


Creieu que l'aigua té forma?


Ainhoa: Sí azul

Max:Gris

Arnau: Rodona

Max: Triangle

Irian: L'aigua té forma de ratlles.


Ensenyem un objecte nou... es llarg i prim... què deu ser?


Yaiza: És una pipeta, jo a casa en tinc


També els ensenyem les lupes i unes safates blanques que seran el material que farem servir pere la següent experimentació.

Un cop hem vist com funcionen les pipetes i com ho hem de fer per recollir aigua del got, posem una gota d'aigua a la nostra safata.


Quina forma té?

Índia: A mi m'ha sortit un Mickey

Max: Rodona

Aleix: De peu

Marc: Gotes

Arlet: Té forma d'una esquitxada.


Per que no proveu a moure-la a veure que passa?

Arnau: A mi ara se m'ha fet una lletra.

Índia: Té forma de cosa i esquitxada

Irian: Ha cambiado


Posem una altra gota d'aigua però aquests vegada la fem ben grossa i els donem un pal i els demanem que intentin separar l'aigua.


Max: No la puc tallar, no la puc separar

Aleix: Jo li he vist un arcoiris

Joan: Jo he vist una lupa dins de la gota

Yaixa: Yo una pata de unicornio

Ainhoa: Han sortit gotetes.


Després també la bufem.


Fem una rotllana i posem al mig 3 recipients, un amb forma de quadrat, un amb forma de cercle i un amb forma de rectangle.


Quines formes tenen aquests objectes?


Índia: Aquest té forma de rectangle

Greta i Olívia: Aquest té forma de rectangle.

Greta: Aquest té forma de cercle.

Greta: Aquest té forma de rectangle.


Amb l'ajuda de la Lucía, la Mila i el Daniel, posem aigua en un dels recipients i després l'anem canviant tot observant quina forma agafa l'aigua...


Max: Cada vegada canvia

Aina: Ara té forma quadrada.


I si tinguessim un pot amb forma de sirena... quina forma prendria l'aigua?

Índia: Doncs de sirena.

I si tinguessim un pot amb forma de pius?

Unai: A la pius no aigua. (no li agrada)


Després de fer aquesta experimentació més conjunta, vam posar-nos el davantals de plàstic i vam canviar la forma de l'aigua amb diferents pots i taps. 









Un altre dia vam començar a experimentar amb la olor que feia l'aigua?


Quina olor fa l'aigua?

Es queden una mica parats i els donem un pot ple d'aigua perquè l'olorin...

Arlet: Fa olor d'aigua


Sobre una taula deixem diferents substàncies

Sabeu que són?

Oli, taronges, cafè... (diuen molts al mateix temps...)


Olorem cada substància per separat i descobrim que no era oli, que era vinagre!!! També hi ha colònies i fem una mica de suc de taronja amb l'escorredor.


Barregem cada substància dins d'una ampolla on hi ha aigua i mica en mica amb els ulls tapats anem olorant les ampolles per endevinar a què fa olor cada ampolla. Algunes són una mica difícils!!!


Finalment descobrim que ara l'aigua ja no fa olor d'aigua, sinó de les coses que li hem posat.


                                                                            


Un altre dia vam començar a experimentar amb el gust que té l'aigua?


Algú sap de que fa gust l'aigua?

Molts es queden mirant amb cara de sorpresa.


Decidim agafar els gots que hem portat i tastar-la. L'Aina omple una gerra i ens serveix una mica d'aigua a tots i totes.


Aleix: És de llimona...

Arlet: Té gusta d'aigua . D'aigua freda.

Marc: Està freda


Què podem fer perquè l'aigua canvii de gust?

Yaiza: Ponem mandarina

Martí: Ratllem la llimona per sobre i tindrà gust de llimona.


Els ensenyem dos pots de vidre amb dues substàncies blanques molt semblants.

Què hi ha dins dels pots?

Ainhoa: són iguals

Arnau: són blancs.


Els donem una mica de la substància del primer pot i ...

Arnau: Es finet, el llepo

Arlet: És sucre

Aleix: Es sucre de croissants.


Els donem la segona substància...

Arnau: no és el mateix

Joan: Però és del mateix color

Yaiza: Pica

Pol: És acido

Aleix: Pica moltíssim

Arlet: A mi me gusta el picante

Aina: És sal

Arnau: Aquesta sal pica una mica


Els proposo un nou joc.

Dins dels seus gots els posem una mica d'aigua i aleshores els posem una mica de sal o sucre. Els proposem que endevinin que hi ha al seu got... SAL O SUCRE?




Ara l'aigua té gust d'aigua?

Aleix: No, té gust de sucre.


A casa li canvieu el gust a l'aigua?

Martí: Amb la llimona


Algú sap que és això? (els ensenyem un sobre d'infusió...)

Martí: per posar a l'aigua i beure.

Tallem el sobre i ho posem en un plat...

Joan: No se que és

Aleix: Pebre

Marc: Vinagre... És de color verd

Ho olorem

Arlet: Jo en casa tengo michas planta que guarda mi mama i las corta i hacen esta olor.

Yaiza: al pati del tobogan hi ha plantes que hacen olor


Anem al pati i recollim algunes de les plantes i les barregem amb una mica d'aigua calenta...

Deixem reposar una estona i ho tastem

Martí: A mi m'agrada. Jo a casa també bec.


Ara l'aigua té gust d'aigua?

Martí: No, ara té gust d'herbes








ESCALFEM L'AIGUA



A casa com ho feu perquè l'aigua sigui calenta?

Arlet: amb foc

Arnau: a la dutxa quan juguem

Arlet: amb el pin vermell. Vermell es calenta i blau es freda.


Posem una mica d'aigua en un petit pot i observem que passa...

Martí: surt fum

Aleix: Allà de la muntnya fum, fum, fu.m (canta la cançó sencera)

ARlet: Perquè està calent. Hi ha bombolletes

Arnau:Estan quietes a baix

Aleix: L’aigua està marxant

Com?

Aleix: En fum. 

Martí: Les bombolles estan jugant. 

Aleix: Estan jugant a fer culitas

Arlet: Yo veo las bomollas perquè en casa cocino yo

Aleix : La olla està fent soroll. 


Com es diu aquest fum

Arlet: Fum d’aigua

A casa heu vist fum així

Martí: amb la sopa

Arnau: a la banyera


Finalment aprenem que el fum és diu VAPOR i que l'aigua que ha sortit de l'aixeta

s'ha convertit en VAPOR i ha marxat.







Ara parlem de com la podem refredar...


Aleix: A la nevera

Arlet: Yo tengo una nevera y se pone fria

Arnau: els gelats no es posen a la nevera, al congelador.


Els proposo que portem aigua a una nevera i coneglador de l'escola.

Primer posem l'aigua a uns motlles molt especials...

Max: Ara l'aigua té forma d'Star Wars!!


La deixem tot el matí i a la tarda l'anem a buscar...



Un cop som a l'aula, donem un tros de gel a cadascú...


Com és que ara podem agafar l'aigua amb la mà?

Arnau: s'ha fet gel

Yaiza: Està fred

Olivia: Rellisca

Max: Em congela la llengua

Aleix: El gel està a dins de la boca

Yaiza: Al congelador s'ha fet gel

Arlet: En la nevera no, solo esta fría.

Max: La neu cai i es desfà

Índia: Quan la toquem es desfà

Arlet: A Puigcerdà hay nieve de verdad. Yo me la he comido

Índia: S'està desgongelant el gel!!



Arnau: Jo me'l vull emportar a casa...

Arlet: Però a l'estiu es derretirà

Marc: Al meu està sortint aigua


Ens posem a jugar a racons de joc i quan arriba el moment de marxar a casa... mirem el gel per

poder endur-nos-els a casa.

Arnau: No hi són!!! S'han fet aigua!!!











Ara que ja hem descobert moltes maneres en que podem canviar l'aigua i després d'escoltar el conte

"LA SOPA COOPERATIVA", decidim fer-ne també una nosaltres.

Primer hem de decidir que porta cadascú de casa. Anem posant els nostres noms a la pissarra tot triant


El dilluns tothom porta el que havia de portar i ens posem mans a la feina!!! Primer comprovem que

ho tinguem tot, es rentem les mans, ens posem davantals... i anem sortint a preparar les verdures

per posar a l'olla i fer la sopa cooperativa.

Al larg del dia anem veient el que li passa a la sopa: "Comença a fer VAPOR", "Les bombolles estan

jugant a saltar dins de l'olla!!!" "Posa la tapa que no s'escapi l'aigua"

L'escola fa una olor de sopa!!! Tothom s'acosta a veure que estem fent.

A la tarda un cop s'ha refredat una mica la tastem. No a tothom li agrada, però la tastem i d'altres

repteixen tant com volen. També ens mengem la patata i la pastanaga.

Abans de marxar reflexionem sobre tot el que ha passat:

L'aigua ja no feia olor d'aigua sinó que feia olor de verdures

L'aigua ja no feia gust d'aigua sinó que feia gust de verdures

L'aigua primer tenia la forma de l'aixeta, després de l'olla, l'ampolla i al final del nostre got.






















Comentaris