I5A: ART RUPESTRE. Què passaria si et trobessis un pingüí a casa?

 




QUÈ PASSARIA SI ET TROBÉSSIS UN PINGÜÍ A CASA?


Avui hem rebut un vídeo de l'Steve, un veterinari que viu en un lloc molt llunyà i fred. Ens he fet una consulta ben particular, la voleu escoltar? Hem dit, fins i tot, el que ens sembla que li podem contestar.



Per poder-ho fer, tornarem a reunir-nos en equips cooperatius i aquesta vegada tindrem un altre càrrec. 


EQUIP DELS DOFINS





EQUIP DELS JAMAIQUES





EQUIP DELS DIABLES






EQUIP DELS PETARDS





EQUIP DELS BUM BUM



EQUIPO COLISEU



Utilitzarem un Pla d'equip que ens ajudarà a continuar treballant o a millorar aquells aspectes que ho requereixin. Així doncs, l'equip cooperatiu avaluarà això en tres moments de l'Itinerari:




Per fer sortir les idees prèvies fem un kahoot que ens permetrà posar en dubte o no allò que sabem sobre els pingüins.







COM ÉS EL PINGÜÍ PER FORA?
Què en sabem del cos dels pingüins? Fem un dibuix per expressar-ho i anotem les parts del cos que creiem que tenen i al final de l'Itinerari ho tornarem a fer per comparar i veure quantes coses hem après.
Per buscar informació mirem tots junts un vídeo on se'ns ofereix informació sobre el cos dels pingüins. Hem d'estar ben atents, perquè els portaveus sortiran a dir les parts del cos dels pingüins que han escoltat.



Sortim a la pissarra a escriure com s'anomenen les parts del cos i fem un mural que deixarem a l'aula.


ELS PINGÜINS AMB QUIN ABRIC NEIXEN?
Mirem un vídeo on veiem que els pingüins petits no s'assemblen als adults. En aquest podem veure que els pollets estan recoberts de PLOMISSOL i els adults de PLOMES.




QUIN TIPUS DE PINGÜÍ PESA MÉS I QUIN PESA MENYS? PER QUÈ ALGUNS PINGÜINS SÓN MÉS GRANS QUE ALTRES?

Contestem les idees prèvies amb el FOLI GIRATORI i els portaveus expliquen el que han contestat.

En parlem i arribem a la conclusió que no sabem contestar la pregunta. Mirem una pàgina del Wix que ens permet trobar informació d'unes quantes espècies de pingüins. Un cop hàgim mirat la informació tenim una tasca molt clara: SABER QUIN ÉS EL PINGÜÍ MÉS ALT I EL MÉS BAIX.

Després de veure les espècies de pingüí que hi ha, les ubiquem en un mapa. Parlem de la terra, busquem països que coneixem, on vivim nosaltres, on està l'escola...




Per comparar-nos amb els pingüins i saber fins a on ens arribarien o saber si són més alts ells o nosaltres ens posem al seu costat.


Ara anem a l'aula i amb l'equip cooperatiu i amb la tècnica del FOLI GIRATORI fem memòria de les espècies. Els portaveus surten a llegir els resultats.


Ja som uns experts en les espècies de pingüins, votem entre tots el pingüí que més ens agrada i que representarem amb una maqueta individual.


Sí, hem escollit el PINGÜÍ MACARONI!




Fem una Base d'Orientació perquè ens surtin tots els detalls i en el cas que ens descuidem alguna cosa, sapiguem què és, i ho puguem millorar.


Un cop feta la Base d'Orientació ja podem fer el nostre pingüí MACARONI:


COM S’ADAPTA EL SEU COS AL MEDI ON VIUEN? PER QUÈ TENEN POTES I ALETES?


Mirem un vídeo on ens expliquen com s'han adaptat al fred i com és que són tan bons nedadors.


TOTS ELS PINGÜINS VIUEN JUNTS?


Omplim la Carpeta d'Aprenentatge contestant a aquestes dues preguntes:

  • Quines són les parts del cos dels pingüins?
  • On viuen els pingüins?

2.1.1 Com és el pingüí per dins? (esquelet i òrgans)


Avui ens imaginem què tenen els pingüins dins del seu cos. Pensem en quin recorregut faria un peix si un pingüí se'l menja, des que entra al cos del pingüí fins que surt.
Primer de tot dibuixem individualment què creiem que hi ha dins el cos d'un pingüí.

Un cop ho hem fet individuals, mirem uns vídeos explicatius i en parlem a la rotllana. Ara amb la tècnica cooperativa de l'1-2-4, passem del dibuix individual a un de ben fet en grup aplicant tot allò que hem après. Un cop fet el dibuix, darrere la cartolina escrivim els materials que necessitarem per fer la maqueta. A continuació fem la maqueta:



I queden així de boniques:


EQUIP DOFÍ



EQUIP COLISEU




EQUIP BUM BUM


EQUIP PETARDS



EQUIP DIABLES



EQUIP JAMAICA





Un cop la tenim feta, els portaveus l'expliquem als companys: 





Tornem a omplir el Pla d'Equip per avaluar entre nosaltres les tasques dels membres de l'equip.


2.1.2 Què mengen els pingüins?

Mirem el vídeo per aprendre què mengen els pingüins.


En parlem a la rotllana, ja els coneixíem tots (GAMBES, CALAMARS I PEIX), i busquem informació de què és el KRILL.


2.2.2 Com neixen els pingüins?


Mirem un altre cop vídeos que ens expliquen la reproducció dels pingüins. Veiem que són OVÍPARS, i neixen d'ous. Els pingüins emperadors han de fer el traspàs de l'ou de les mares als pares per tal que aquesta vagi a buscar menjar. Ho han de fer de tal manera que l'ou no toqui a terra. Nosaltres també ho provem.



En acabar, omplim la Carpeta d'Aprenentatge.



On viuen els pingüins?

Ja sabem on viuen els pingüins, avui descobrirem quin és el pingüí que viu més lluny i el que viu més a prop. Per fer-ho projectem un mapa del món a la pissarra i amb fils mesurem la distància des de Caldes fins al país de cada espècie.

Ens queda així:






I veiem que les distàncies més curtes són Caldes-Xile-Argentina i la més llarga Caldes-Nova Zelanda.


Sempre viuen al mateix lloc?


Amb els ipads i l'app Googel Earth, mirem on estan situades les colònies de pingüins. Amb les blue bots fem un joc on el pingüí emperador ha d'arribar al menjar sense passar per sobre els depredadors.







Què necessiten els pingüins del medi on viuen?


Mirem un vídeo de l'alimentació dels pingüins i en parlem a la rotllana.


Qui són els seus depredadors? Quines coses suposen un perill per ells?


Parlem dels depredadors, alguns ja els coneixem: TAURÓ, FOCA LLEOPARD, ORCA, GAVINA I COLOM DE MAR. Mirem un vídeo i en fem un llistat utilitzant la tècnica del foli giratori amb l'equip cooperatiu.


Per saber si pesem més o menys que els diferents depredadors, la Sara ens ha portat una bàscula. Ens pesem, anotem el nostre pes en un paper i l'enganxem entre dos depredadors, el que pesa més que nosaltres i el que pesa menys.






Què podríem fer per ajudar-los que no s’extingeixin?


Anem a la sala d'informàtica i busquem informació sobre el pingüí macaroni, ja que haurem de recrear el seu hàbitat ideal per tal que no s'extingeixi. Escrivim el què trobem en una pàgina de l'ordinador i ho imprimim per portar-ho a l'aula.




Amb tota la informació que hem trobat, fem la Base d'Orientació per poder fer bé la maqueta de l'hàbitat del pingüí macaroni: 




Dibuixem l'hàbitat del pingüí macaroni amb els depredadors, aliments, banderes del país on viuen i elements del medi (herba, sorra, pedres i mar) per després poder-nos repartir el material que portarem de casa i poder-la fer tots junts. La fem i un cop feta, repassem si no ens hem deixat res seguint la Base d'Orientació i refem el que cal.


Fem la maqueta:


I per acabar, contestem a l'Steve el que ens havia preguntat: PODRIA TENIR UN PINGÜÍ A CASA? Per això fem servir tot el que hem après i la maqueta com a suport. 


EQUIP BUM BUM


EQUIP COLISEU



EQUIP DIABLES




EQUIP PETARDS



EQUIP JAMAICA



EQUIP DOFÍ


Per acabar, responem a la Carpeta d'Aprenentatge qui són els enemics dels pingüins i tornem a contestar la pregunta de l'itinerari: Podríem tenir un pingüí a casa? Per què?

Tornem a fer el dibuix del cos del pingüí i a escriure les seves parts i també tornem a fer el Kahoot amb les preguntes inicials per adonar-nos de què hem après des de l'inici de l'Itinerari (evidències d'aprenentatge). 







I ja hem acabat l'Itinerari PODRÍEM TENIR UN PINGÜÍ A CASA NOSTRA? L'hem gaudit moltíssim i hem après molt sobre l'hàbitat dels éssers vius.


VISITA A L'AQUARIUM

Per poder tenir més informació dels pingüins vam fer la sortida a l'Aquarium de Barcelona a fer el taller "La petjada del pingüí". Allà vam fer les preguntes als experts que vam preparar en equips cooperatius a l'aula i quan vam tornar a l'escola les vam contestar fent memòria de què ens havien dit.
Teniu les fotos a la newsletter del mes de març.


DOFÍ: TENEN DENTS ELS PINGÜINS? NO




PETARDS: TENEN POTES PETITES? SÍ





DIABLES: PER QUÈ ELS PINGÜINS BLAUS VIUEN (CACEN) A LA NIT? PERQUÈ NO SE'LS MENGIN ELS DEPREDADORS


COLISEU: ON VIUEN? A L'HEMISFERI SUD.





BUM BUM: PASSEN MESOS SENSE MENJAR? NO






JAMAICA: QUANTS FILLS PODEN TENIR? UN O DOS FILLS



ELS VOSTRES FILLS I FILLES PORTARAN A CASA UN RECULL DE LA FEINA ESCRITA QUE HAN FET PER TAL QUE EN PUGUEU PARLAR, US EXPLIQUIN ACTIVITATS, ANÈCDOTES...


FI














Comentaris