I5A ART RUPESTRE: QUIN EMBOLIC, PER A QUÈ SERVEIXEN ELS SENTITS?


 

 


QUIN EMBOLIC! PER QUÈ SERVEIXEN ELS SENTITS?

Iniciem nou Itinerari. Avui hem rebut un mail adreçat a nosaltres i no sabem què pot ser. Poder és una felicitació. O poder algú que vol saber alguna cosa. O poder ens volen demanar ajuda...  Quins nervis!

Per fi podem veure el mail, continuem amb els equips cooperatius i ens repartim els càrrecs: secretari, portaveu, material i ajudant.





EQUIP PETARDS





EQUIP DIABLES





EQUIP BUM BUM






EQUIP JAMAICA





EQUIP DOFÍ




EQUIP COLISSEU



En el mail, ens apareix aquest vídeo:

Feu click per conèixer l'Emma

I què creieu que li vam dir a l'Emma? Doncs que sí, que l'ajudaríem. No ens perdríem mai una festa!


Per començar i saber què sabem i què no dels sentits, fem un Kahoot que ens encanta i a més a més ens servirà per saber quant hem après.








Mirem la cançó de la Dàmaris Gelabert "Els cinc sentits" per començar a familiaritzar-nos amb el nou vocabulari.


Anotem quis creiem que són els sentits utilitzant la tècnica cooperativa del full giratori (ho podeu veure al recull de tasques que us ha arribat a casa).


Escoltem també el conte del País dels cinc sentits per veure els òrgans que participen en la percepció dels sentits.


COM NOTEM EL GUST DE LES COSES? (EL GUST)

PISTA NÚMERO 1:  Què hi ha dins la caixa?

Fent servir només el sentit del TACTE toquem què hi ha dins la caixa i a la rotllana intentem descobrir què hi ha: BLAT DE MORO O PANÍS PER FER CRISPETES.


Ara descobrirem què li passa al panís per transformar-se en crispeta. Primer fem crispetes. Les mengem, unes amb sucre i unes altres amb sal per saber si podem canviar el gust dels aliments. I fem una estadística per saber com ens han agradat més.








Per parlar dels diferents gustos hem de buscar informació de les papil·les gustatives. Aprenem que hi ha cinc gustos: Amarg, dolç, salat, àcid i umami i cadascun es troba en una zona de la llengua.



Ara toca tastar aliments que tinguin diferents gustos, per això tastem xocolata i suc de llimona i els posem sal i sucre. Portem de casa una cullera i un got.

En acabar preguntem: Es pot canviar el gust dels aliments? Arribem a la conclusió que sí, ja que depenent de si hi tirem sucre o sal, el gust de les crispetes canvia.

Per poder saber si una substància és àcida o no sense haver-la de tastar, fem un experiment anomenat: PER QUÈ PIQUEN LES LLIMONES? Es tracta de crear un reactiu (en aquest cas l'aigua d'haver bullit una col lombarda) i barrejar-lo amb el que volguem analitzar. Si el resultat de la barreja surt vermellós voldrà dir que és una substància àcida, si surt blavós voldrà dir que no.

Les papil·les gustatives són les encarregades de fer-nos saber quin és el gust de les coses, però són tan petites que gairebé no es veuen. Entre nosaltres ens les busquem amb lupes.

Per acabar el sentit del gust, realitzem un producte que ens servirà per poder explicar allò que hem après. Primer relacionem la zona de la llengua amb el gust que percep. Després enganxem exemples d'aliments que tenen el gust en concret.



Per acabar mirem vídeos d'aliments que es fan malbé per entendre que el gust també ens serveix per saber si un aliment està en mal estat.




L'OLOR ES VEU? (OLFACTE)

PISTA 2: QUÈ HI HA DINS DELS POTS?

L'Emma ens porta la segona pista. Són quatre pots amb uns forats i haurem d'endevinar què hi ha a dins.

Mirem un vídeo per saber què passa dins del nostre cos quan olorem:



Per acabar, farem un producte que puguem olorar. Farem una colònia! Primer olorem si ens agrada més l'olor que fa l'espígol o la farigola, després ens dividim en dos grups.




Traiem les fulles de les dues herbes aromàtiques i les barregem amb alcohol. Al cap d'uns dies la colem i la posem en unes ampolles llestes per dur a casa!


ELS DITS PODEN MIRAR? (EL TACTE)

PISTA 3: QUÈ HI HA DINS LES CAIXES?

L'Emma ens ha deixat una altra pista perquè descobrim on se celebrarà el seu aniversari. Són caixes numerades i haurem de tocar per tal de saber què hi ha a dins. Ho anotem a la fitxa fent servir el foli giratori:


Els portaveus surten a llegir què ha tocat cada grup dins les caixes:



Fem una reflexió de per què serveix el tacte a la rotllana i molts diem que per agafar coses.

Mirem un vídeo per si allò que hem dit és correcte o no.



En rotllana ens preguntem COM POT LLEGIR LA GENT CEGA? I portem a l'aula un llibre escrit amb Braille per poder-ho experimentar. També escrivim el nostre nom amb l'alfabet Braille.

Quins tactes hi ha? Per saber-ho fem un circuit sensorial:

El producte d'aquest sentit serà un panell tàctil on cada equip treballarà un tacte diferent.


PODEM ESCOLTAR AMB ELS ULLS? (OÏDA)

PISTA 4: QUÈ SONA?

L'Emma ens porta nova pista!! És un vídeo que només podem escolta, fent servir l'oïda descobrim el que sona.




Amb equips cooperatius anem anotant el que creiem que escoltem. Després ho corregim entre tots i totes.

Individualment, i fent servir les tauletes i els auriculars, fem jocs per treballar l'oïda.

Si ens faltés aquest sentit, com es podrien comunicar amb nosaltres? És a dir, com podem parlar amb una persona que no hi sent?

Anem-ho a descobrir:



Doncs sí, ens comuniquem amb les mans, amb el llenguatge de signes.

La oïda també és l'encarregada de regular l'equilibri. Què passarà si passem per sobre del cuc amb les orelles tapades?


Per saber com es propaga el so, fem un estetoscopi i descobrim que el so passa pel tub fins als altaveus que són els embuts. Mireu, mireu!

COM PODEM LLEGIR UN LLIBRE AMB ELS ULLS TAPATS? (LA VISTA)


PISTA 5: QUÈ PODEN SER AQUESTES FOTOGRAFIES?

L'última pista! Són cinc imatges, les observem i diem què ens sembla que són. Més tard ho corregim entre tots.

Mirem vídeos d'efectes òptics i en creem nosaltres. Amb els ipads fem servir el photo booth per fer fotos distorsionades.






Per veure el món distorsionat, sortim al pati amb ulleres 3D i experimentem amb les diferents sensacions.

Mirem vídeos de gossos pigall, dels sentits que fan servir les persones cegues per desenvolupar-se en el seu dia a dia. Ara, per parelles guiem al company i a les companyes per l'aula i que no es topin amb res. També juguem a fer sonar una campana a la rotllana, i amb els ulls tapats ens hem de dirigir cap al so.

Per acabar, pensem com construir un joc per a persones cegues. 


FASE FINAL


Tornem a fer el Kahoot per adonar-nos de què hem après. Tornem a contestar les mateixes preguntes del principi.






Fem un vídeo per explicar a l'Emma a través de cada sentit, a on creiem que serà la seva festa d'aniversari.



EQUIP JAMAICA



EQUIP PETARDS



EQUIP DIABLES



EQUIP BUM BUM



EQUIP COLISSEU



EQUIP DOFÍ


Ja està! Hem treballat força i ja hem pogut resoldre l'enigma. Ara ja podem acabar de valorar el pla d'equip a veure en què podem millorar i què estem fent bé.




Un cop vam haver enviat els vídeos a l'Emma, ella ens va respondre. Vam endevinar el lloc o no?


A casa rebreu el recull de tasques on hi ha la feina que hem anat fent en aquest itinerari.

Comentaris