QUIN EMBOLIC! PER A QUÈ SERVEIXEN ELS SENTITS?
Hem rebut un vídeo d'una noia que es diu Emma, i vol que l'ajudem a saber on serà la seva festa d'aniversari!!
MIREU!
Per començar i saber què sabem i què no dels sentits, fem un kahoot que ens encanta i a més a més ens serveix per saber quan hem après.
Mirem la cançó de la Dàmaris Gelabert "Els cinc sentits" per començar a familiaritzar-nos amb el nou vocabulari.
PISTA 1: QUÈ SONA?
L'Emma ens porta la primera pista!! És un vídeo que només podem escoltar, fent servir l'oïda i hem de descobrir què sona.
Amb equips cooperatius anem anotant el que creiem que escoltem. Després ho corregim entre tots i totes.
Amb els iPads fem un experiment, escoltem amb els auriculars per quina orella sentim el so i aixequem el dit del costat per on escoltem. Fem servir aquest vídeo:
Si ens faltés aquest sentit, com es podrien comunicar amb nosaltres? És a dir, com podem parlar amb una persona que no hi sent?
Mirem vídeos i cançons que ens parlen amb llenguatge de signes i descobrim que ens comunicaríem amb les mans.
A més a més, aprenem a fer el nostre nom i moltes altres paraules.
Per saber com es propaga el so, fem un estetoscopi i descobrim que el so passa pel tub fins als altaveus que són els embuts. Mireu, mireu!
PISTA 2: QUÈ PODEN SER AQUESTES FOTOS?
Una altra pista!! Són cinc imatges, les observem i escrivim què ens sembla que és.
Mirem vídeos d'efectes òptics i en creem nosaltres. Amb els iPads fem servir el photo booth per fer fotos distorsionades.
Si ens faltés aquest sentit, com podríem llegir un conte? Doncs sí, amb un llibre de puntets que es diu llibre de Braille.
A més a més, aprenem a escriure el nostre nom amb aquest sistema. Sabíeu que per fer les lletres dels contes de braille fan servir punxó en comptes de llapis, increïble!
PISTA 3: COM NOTEM EL GUST DE LES COSES?
Quina pista més estranya!! Què hi ha dins la caixa?
Toquem el que hi ha dins la caixa i a la rotllana intentem descobrir què hi ha: BLAT DE MORO O PANÍS PER FER CRISPETES.Per tastar els diferents gustos tastem xocolata i suc de llimona i els posem sal i sucre. Per això portem de casa una cullera i un got.
Hem sentit a parlar molt de les papil·les gustatives, però ara ens les buscarem entre nosaltres.
Per acabar el sentit del gust, realitzem un producte que ens servirà per poder explicar allò que hem après. Primer relacionem la zona de la llengua amb el gust que percep. Després enganxem exemples d'aliments que tenen el gust en concret.
PISTA 4: QUÈ HI HA DINS LES CAIXES?
Següim amb les pistes!! L'Emma ens ha deixat una altra pista perquè descobrim on se celebrarà el seu aniversari. Són caixes numerades i haurem de tocar per tal de saber què hi ha a dins.
Ho anotem a la fitxa fent servir el full giratori. Fem una reflexió de per què serveix el tacte a la rotllana i molts diem que per agafar coses.
Mirem un vídeo per si allò que hem dit és correcte o no.
Quins tactes hi ha?
Fem un circuit sensorial i descobrim qui tipus de tacte notem i els classifiquem en 4 sectors:
- Consistència (tou - dur)
- Temperatura (fred - calent)
- Textura (suau - punxegut - rugós...)
- Forma (quadrat - triangle - estrella...)
PISTA 5: QUÈ HI HA DINS DELS POTS?
Quina pista més petita!! L'Emma ens porta l'última pista. Són sis pots amb uns forats i haurem d'endevinar què hi ha a dins, només podem fer servir el sentit de l'olfacte.
Mirem un vídeo per saber què passa dins del nostre cos quan olorem:
Durant els dies, fem llistes de coses que facin bona olor i coses que fan mala olor.
Podem canviar l'olor de les coses, tot sempre olora igual?
Mirem un vídeo de la fruita com es floreix, amb rotllana pensem i anem dient com creiem que deuen olorar les fruites ara, un cop podrides.
Per acabar, farem un producte que puguem olorar. Farem una colònia! Primer olorem si ens agrada més l'olor que fa l'espígol i la farigola, després ens dividim en dos grups. Traiem les fulles de les dues herbes aromàtiques i les barregem amb alcohol. Al cap d'uns dies la colem i la posem en unes ampolles llestes per dur a casa!
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada