QUI CREIXERÀ MÉS A I4, NOSALTRES O LA PLANTA? I4A


TENIM UNA PLANTA A LA CLASSE!

Avui la Magda ens ha fet una sorpresa. Ens ha regalat una planta molt bonica per decorar la nostra classe.

De seguida, hem pensat que l’haurem de cuidar molt i hem parlat de com podríem fer-ho. Primer, hem buscat un lloc de la classe on posar-la i hem pensat que al costat de l'armari seria el lloc ideal perquè així li tocarà la llum del sol.

També l’haurem de regar, però no cada dia perquè si no es pot ofegar!

Cada matí observarem la planta i tindrem un encarregat/a que serà el/la responsable de regar-la quan ho necessiti.

Gràcies, Magda per aquest regal! Estem molt il·lusionats i il·lusionades! Cuidarem la planta molt i molt bé!

DIBUIX AL NATURAL DE LA NOSTRA PLANTA

Fem un dibuix al natural de la nostra planta, però abans observem de ben a prop tots els detalls. Una vegada observada, la dibuixem amb aquarel·les.        

Ens ha agradat molt fer aquest dibuix de la nostra planta.              
Quins dibuixos més macos ens han quedat!

FEM UNA MAQUETA DE LA PLANTA

Decidim aprofitar el material de rebuig que tenim a la classe per fer una maqueta de la nostra planta amb volum. Hem fet servir llana, roba, taps, papers, tubs, pasta i tot el que se'ns ha acudit!

Hem dividit la classe en grups Sümmem. En total han sortit sis grups i, per tant, hem fet sis maquetes.       

Com hem treballat en grup, hem hagut de començar a expressar les nostres idees i escoltar les idees dels altres, hem hagut de posar-nos d’acord, decidir, compartir... en definitiva: treballar en equip!   
Dir-vos que aquesta és una maqueta construïda amb els nostres coneixements previs, i quan anem aprenent més coses sobre la planta, l'anirem modificant i completant amb els nous aprenentatges que anem assolint.  

Espereu a veure'n l'evolució! 

Una vegada finalitzada la maqueta, en rotllana hem explicat a la resta de companys/es com ens ha anat l'activitat, quins materials hem utilitzat, si hem compartit les idees, si ens ha costat posar-nos d'acord, si hem pogut treballar i participar tots per igual...

ESTRENEM PARELLES COOPERATIVES

En algunes activitats dels itineraris haurem de treballar cooperativament amb la nostra parella. Ens haurem d’escoltar, posar-nos d’acord, compartir i ajudar per dur a terme l’activitat que se’ns plantegi.

 TRASPLANTEM LA NOSTRA PLANTA

Primer de tot, en rotllana plantegem la següent pregunta:

QUÈ NECESSITEM PER PLANTAR UNA PLANTA?

"Llavors, aigua, una regadora, un pot, un test perquè creixi, terra, sorra, una pala..."

Sí que en saben, sí... Doncs ara, agafem terra, una pala, un test, una regadora, aigua i...

TRASPLANTEM LA NOSTRA PLANTA!!

Cadascú fa una cosa: uns posen terra al test, uns posen aigua a la regadora, altres la reguen…

Tots i totes col·laborem!

Ara, ja pot créixer molt!

 

Una vegada trasplantada la planta, plantegem una altra pregunta:

I ARA, QUÈ NECESSITA UNA PLANTA PER CRÉIXER?

De seguida han contestat aigua, sol i aire, però també han dit que necessita que li diguem coses boniques i que la cuidem molt!

Com ho tenim tan clar, aprofitem per posar-nos en parelles cooperatives i escrivim què necessitem per plantar una planta i perquè creixi i ho pengem a la cartellera de l'aula. Com ens agrada treballar en parella!

SEGUIM descobrint més coses!


LI POSEM UN TÍTOL A LA PLANTA

Decidim posar-li un títol a la planta. Fem un rètol on escrivim "La nostra planta" amb retoladors de colors i l'enganxem al test.


QUI CREIXERÀ MÉS A I4, NOSALTRES O LA PLANTA?

Per esbrinar-ho ens haurem de mesurar.

Després de plantejar a la rotllana la pregunta sobre qui creixerà més a I4, alguns han respòs que creixerem igual, altres que creixerem més nosaltres i uns altres que creixerà més la planta.

Decidim passar a l'acció i mesurar la planta i, també, mesurar-nos nosaltres.

Per mesurar-nos nosaltres, hem fet servir un metre molt gran que tenim enganxat a la paret de l’aula. Ens hem posat per parelles cooperatives i ens hem ajudat mútuament.

Al juny ens tornarem a mesurar per verificar o modificar la nostra hipòtesi inicial.


Per mesurar la planta, hem agafat un regle. Cada mes mesurarem la planta i anotarem el resultat en una gràfica per veure si està creixent o no.

Ara, al mes de novembre, fa 44 cm. Veurem quan creix!

 COM NEIXEN LES PLANTES?

A la rotllana, plantegem la següent pregunta: com neix una planta?

... de la terra, neix amb aigua, sota terra, amb les arrels, sí perquè són molt fortes, les flors surten de la tija, triga molts dies en créixer, primer creix la tija i després les fulles, primer surten boletes i després surten les flors...

I, aleshores, hem tingut una IDEA! Podem plantar nosaltres una planta amb una llavor. Escrivim una nota als pares que digui: PORTEM POTS DE IOGURT TRANSPARENTS. I, així, plantarem una MILL a la classe.

A continuació, teniu el recull d’imatges del Coliseu plantant la seva llavor.

Anotem al calendari el dia que l'hem plantat i ara només ens queda esperar si germina o no.

 

EXPERIMENTEM VARIANT LES CONDICIONS

Com que ja som experts en saber què necessita una planta per créixer, ens preguntem el següent:

-          Què passaria si no li posem aigua?

-          I si no li toca el sol?

-          Creixerà igual sense aire?

Aleshores, decidim experimentar i comprovar què passarà. Plantem 6 pots més amb mongetes, però en diferents condicions: un pot amb aigua i l’altre sense, un pot amb contacte amb l’aire i l’altre sense, un pot amb la llum del sol i l’altre no.

Fem les nostres prediccions i decidim a on posar cada pot.

 


PARTS D'UNA PLANTA

Una tarda, decidim veure un vídeo del creixement d'una planta i de les parts que té. Abans, però,  fem una pluja d'idees per veure què en sabem al respecte: "les plantes tenen pals, sorra, troncs primets i fulles".

Després de veure els vídeos, sabem que una planta no té pals, sinó tiges, no és sorra sinó terra, té flors, fruits, branques, fulles i arrels.

 

Decidim fer en parelles cooperatives una maqueta amb plastilina de la planta i les seves parts.

  
CERQUEM INFORMACIÓ I RESOLEM MOLTS DUBTES!

Busquem informació de les plantes a les tablets per veure si descobrim coses noves o confirmem el que ja hem après.

Ens ha agradat molt verificar el que hem treballat i après a la classe! Ens hem adonat que ja sabem moltes coses!

 

  

TORNEM A DIBUIXAR LA PLANTA

Per tal de respondre a la pregunta inicial de l'itinerari de la planta, decidim observar-la de nou i mesurar-la.
Des que vam començar l'itinerari, cada setmana ens hem encarregat de regar-la i cada mes l'hem anat mesurant per comprovar si anava creixent. 
Hem recordat com era la nostra planta a principi de curs mirant els dibuixos que vam fer. Com ha canviat!!
Decidim tornar-la a dibuixar i pintar-la amb aquarel·les. No ens hem deixat ni un detall!


ENS MESUREM PER CONTESTAR A LA PREGUNTA INICIAL DE L'ITINERARI

QUI CREIXERÀ MÉS A I4, 

NOSALTRES O LA PLANTA?



ENS TORNEM A MESURAR...

Per parelles cooperatives ens tornem a mesurar.
Fem rotllana i veiem els resultats. 









Verifiquem i/o modifiquem la nostra hipòtesi inicial. Finalment, podem comprovar qui ha crescut més:   NOSALTRES!!


Comentaris