D’on prové la pedra que fem servir per fer les cases, com la del porquet?
LLIBRETA D'INVESTIGADORS
Per dur un registre de tots els experiments i totes les comprovacions que farem, hem creat les "Llibretes d'Investigadors" i cadascú ha decorat la portada al seu gust amb gomets.
- Totxos Roger
- Troncs Aina
- Palla Alexandra
- No! Perquè la casa de palla en el conte dels 3
porquets el llop la va ensorrar amb el vent Max
- Però no cau si l’enganxes amb ciment! Martí
- Maons Lucia
- Ciment per enganxar els totxos. El ciment a baix i el
maó a dalt Índia
- Una pala per enganxar els totxos Yaiza
- Si! Per aplanar el ciment Aleix
- Triangles de maons per a la teulada Aleix
- Pedres per al pati Hugo
- Fusta Ainhoa
- Després hauràs de pintar la casa Arlet
- Si! Això lo últim Roger
- Un tractor per portar les coses que pesen Yaiza
- Una grua! Arlet
- Una excavadora per agafar coses Roger
- I per agafar la sorra! Martí
- Una escala per fer una casa de molts pisos Índia
- Però una escala és molt petita! Max
- Un camió per portar les coses grans Joan
- Un medidor per medir les coses Irian
- I una cosa que gira i és per posar el ciment Max
Un bon matí, vam trobar una capsa a la classe, però no sabíem què hi havia a dins.De seguida, vam fer una rotllana i vam estar parlant sobre què podia haver-hi. Vam decidir cantar una cançó i quan vam obrir la capsa, quina sorpresa quan vam veure que hi havia... UNA ROCA!
Com devia haver arribat fins allà? D'on venia? Cadascú de nosaltres va posar l'orella per veure si la pedra ens ho explicava i mireu mireu
- Del parc- Julen
-
Del llimoner de casa meva- Arnau
-
De la platja- Ainhoa
-
De la piscina- Daniel
-
Del parc del burro- Mila
-
D’Andorra- Alexandra
-
De la ciutat- Irian
-
Del bosc- Greta
-
Del pont de la piscina- Unai
-
D’”Edemar”- Hugo
-
De la muntanya- Aina
-
Del parc de Can Rius- Pol
-
D’un hotel- Yaiza
-
Del pati de l’escola- Arlet
-
De la meva casa- Max
-
Del mar- Martí
Un cop acabada la conversa, fem un recull de totes les idees que han sortit i ho pengem a la cartellera de l'aula.
A l'aula tenim pedres de tot tipus, però no sabem com són per dins. Com deuen ser? Uns diuen que són de color gris, altres diuen que són de tots colors, altres que són del mateix color per dins que per fora, d'altres diuen que quan es trenca una pedra surten les pedres petites que hi ha dins... Per comprovar-ho sortim al pati a picar pedres! Agafem cascs, ulleres de protecció i martells i... a treballar!
Abans de sortir, decidim anotar les nostres prediccions i dibuixar com pensem que és una roca per dins.
Una vegada al pati ens adonem que hi ha roques que es trenquen molt fàcil, però d'altres no i hem de picar amb molta força! També hem vist que algunes pedres són del mateix color per dins que per fora i que tenen puntets.
Quan arribem a l'aula anotem el que hem observat a la llibreta d'investigadors.
GUIX I GRANIT
A partir d'aquí, comencem a experimentar lliurement amb les pedres, les piquem, les freguem amb paper de vidre... Els sorprèn veure com el guix es desprèn quan el freguem i fa pols!
ROQUES SEDIMENTÀRIES
Anem al pati de sorra i omplim una galleda. Quan arribem a l'aula, repartim la sorra recollida en pots de vidre i afegim pedres i aigua. Sacsegem bé els pots i observem què passa.
Al dia següent, tornem a observar els pots. Fem rotllana i observem què ha passat.
ROQUES MAGMÀTIQUES
Mireu aquest video: https://www.youtube.com/watch?v=8BZUtLg0f8w
ROQUES METAMÒRFIQUES
Fem les nostres prediccions quan es planteja la pregunta: Què penseu que passarà?
- es trencarà tot!
- es cremarà!
- els lacasitos es desfaran!
Finalment, deixem refredar i observem què ha passat: S'ha quedat enganxat! Ha sortit una roca metamòrfica! Ho anotem a la llibreta d'investigadors.
La sorra es crea per un procés natural dividint la roca finament, en partícules o grans. La composició de la sorra pot variar segons la roca local, fonts i condicions. La sorra és transportada pel vent i l'aigua i dipositada en forma de platges i dunes.
Fem una rotllana i observem imatges de llocs on podem trobar sorra: desert, volcà, muntanya, bosc, illa, platja... Escrivim els noms i ho pengem al mural.
Hem sortit al pati a experimentar amb la sorra.
I si fem una bola de sorra i aigua? Què passarà si la deixem assecar durant tot un dia? La portem a la classe i l'endemà observem què ha passat.
Li hem fet algunes preguntes que no sabíem:
- Com es posa el sostre?
- Com es fa una casa per dins?
Ens ha agradat molt tot el que ens han explicat i hem après molt!
MOLTES GRÀCIES, QUIM I SUSANNA!!!
CICLE DE LES ROQUES i CLOENDA DE L'ITINERARI
L'últim dia, vam veure quin és el Cicle de les Roques i ens va semblar molt interessant!
Ens hem convertit en uns grans investigadors/es, ens hem divertit molt fent tots els experiments i hem après moltíssim. Però, sabrem respondre a la pregunta inicial de l'itinerari?
D'on prové la pedra que fem servir per fer les cases, com la dels porquets?
- Del fons del mar
- De la muntanya
- Del bosc
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada