D’on prové la pedra que fem servir per fer les cases, com la del porquet?
LLIBRETA D'INVESTIGADORS
Per dur un registre de tots els experiments i totes les comprovacions que farem, hem creat les "Llibretes d'Investigadors" i cadascú ha decorat la portada al seu gust amb gomets.
- - Guerau: llenya, necessites pintura. També, ceràmica per fer tasses. Plàstics per guardar coses
- Àlex Casanovas: palla i pedres
- Alex Minguez: ciment i ferro
- Aurem: palla i fusta
- Guillem: palla
- Martí: pedres
- Diego: amb pals i fusta
- Alba: amb ferro i cotó
- Irene: amb maons i necessites un abric per si surts al pati i tens fred
- Oriol: els meus pares la poden dissenyar perquè son arquitectes
- Mia: amb maons
- Bryan: amb pedres, palla, maons i fusta
- Matteo: amb palla
- Laia: amb maons
- Alan. B: amb maons, fustes i pedres
- Gina: amb pals, plats i silicona
- Sara: amb maons i ciment
- Gerard: amb maons
- Ares: maons
- Sofia: amb fustes
- Valentina: maons i pedres
- Àlan. A: fusta
- Gisel·la: ciment
Decidim escriure una nota per portar material a l'escola i així poder experimentar.
Un bon matí, vam trobar una capsa a la classe, però no sabíem què hi havia a dins.De seguida, vam fer una rotllana i vam estar parlant sobre què podia haver-hi. Vam decidir cantar una cançó i quan vam obrir la capsa, quina sorpresa quan vam veure que hi havia... UNA ROCA!
Com devia haver arribat fins allà? D'on venia? Cadascú de nosaltres va posar l'orella per veure si la pedra ens ho explicava i mireu mireu
Un cop acabada la conversa, fem un recull de totes les idees que han sortit i ho pengem a la cartellera de l'aula.
A l'aula tenim pedres de tot tipus, però no sabem com són per dins. Com deuen ser? Uns diuen que són de color gris, altres diuen que són de tots colors, altres que són del mateix color per dins que per fora, d'altres diuen que quan es trenca una pedra surten les pedres petites que hi ha dins... Per comprovar-ho sortim al pati a picar pedres! Agafem cascs, ulleres de protecció i martells i... a treballar!
Abans de sortir, decidim anotar les nostres prediccions i dibuixar com pensem que és una roca per dins.
Una vegada al pati ens adonem que hi ha roques que es trenquen molt fàcil, però d'altres no i hem de picar amb molta força! També hem vist que algunes pedres són del mateix color per dins que per fora i que tenen puntets.
Quan arribem a l'aula anotem el que hem observat a la llibreta d'investigadors.
GUIX I GRANIT
A partir d'aquí, comencem a experimentar lliurement amb les pedres, les piquem, les freguem amb paper de vidre... Els sorprèn veure com el guix es desprèn quan el freguem i fa pols!
ROQUES SEDIMENTÀRIES
Anem al pati de sorra i omplim una galleda. Quan arribem a l'aula, repartim la sorra recollida en pots de vidre i afegim pedres i aigua. Sacsegem bé els pots i observem què passa.
Al dia següent, tornem a observar els pots. Fem rotllana i observem què ha passat.
ROQUES MAGMÀTIQUES
Mireu aquest video: https://www.youtube.com/watch?v=8BZUtLg0f8w
ROQUES METAMÒRFIQUES
Fem les nostres prediccions quan es planteja la pregunta: Què penseu que passarà?
- es trencarà tot!
- es cremarà!
- els lacasitos es desfaran!
Finalment, deixem refredar i observem què ha passat: S'ha quedat enganxat! Ha sortit una roca metamòrfica! Ho anotem a la llibreta d'investigadors.
La sorra es crea per un procés natural dividint la roca finament, en partícules o grans. La composició de la sorra pot variar segons la roca local, fonts i condicions. La sorra és transportada pel vent i l'aigua i dipositada en forma de platges i dunes.
Fem una rotllana i observem imatges de llocs on podem trobar sorra: desert, volcà, muntanya, bosc, illa, platja... Escrivim els noms i ho pengem al mural.
Hem sortit al pati a experimentar amb la sorra.
I si fem una bola de sorra i aigua? Què passarà si la deixem assecar durant tot un dia? La portem a la classe i l'endemà observem què ha passat.
Ens ha agradat molt tot el que ens han explicat i hem après molt!
MOLTES GRÀCIES, MARIONA!!!
CICLE DE LES ROQUES i CLOENDA DE L'ITINERARI
L'últim dia, vam veure quin és el Cicle de les Roques i ens va semblar molt interessant!
Ens hem convertit en uns grans investigadors/es, ens hem divertit molt fent tots els experiments i hem après moltíssim. Però, sabrem respondre a la pregunta inicial de l'itinerari?
D'on prové la pedra que fem servir per fer les cases, com la dels porquets?
- Del fons del mar
- De la muntanya
- Del bosc
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada