D'ON PROVÉ LA PEDRA QUE FEM SERVIR PER FER LES CASES, COM LA DEL PORQUET? I4A

 



D’on prové la pedra que fem servir per fer les cases, com la del porquet?

Comencem el nou itinerari explicant un conte que de ben segur us resulta molt familiar: Els tres porquets! 

A partir d’aquest conte ens endinsarem en un itinerari amb el que farem molts experiments i nous descobriments! Segur que us agradarà!


LLIBRETA D'INVESTIGADORS

Per dur un registre de tots els experiments i totes les comprovacions que farem, hem creat les "Llibretes d'Investigadors" i cadascú ha decorat la portada al seu gust amb gomets.


PORTEM MATERIAL I EXPERIMENTEM AMB ELL

Després d'explicar el conte dels 3 porquets, parlem dels materials que surten a la història i sorgeix aquesta petita conversa:

-          Em vull fer una casa, què necessitaré?? Alba

-         - Guerau: llenya, necessites pintura. També, ceràmica per fer tasses. Plàstics per guardar coses

      - Àlex Casanovas: palla i pedres

      - Alex Minguez: ciment i ferro

      - Aurem: palla i fusta

      - Guillem: palla

      - Martí: pedres

      - Diego: amb pals i fusta

      - Alba: amb ferro i cotó

      - Irene: amb maons i necessites un abric per si surts al pati i tens fred

      - Oriol: els meus pares la poden dissenyar perquè son arquitectes

      - Mia: amb maons

      - Bryan: amb pedres, palla, maons i fusta

      - Matteo: amb palla

      - Laia: amb maons

      - Alan. B: amb maons, fustes i pedres

      - Gina: amb pals, plats i silicona

      - Sara: amb maons i ciment

      - Gerard: amb maons

      - Ares: maons

      - Sofia: amb fustes

      - Valentina: maons i pedres

      - Àlan. A: fusta

      - Gisel·la: ciment

      

      Decidim escriure una nota per portar material a l'escola i així poder experimentar. 


Una vegada tenim tot el material a l'aula decidim comprovar quin dels tres materials és el més resistent per fer una casa com la dels porquets. Decidim provar de fer les cases de palla, de fusta i de pedra. Aquí teniu el resultat! Algunes han costat més de fer i de mantenir-se dretes!

Us heu fixat?! Després de fer moltes cases i de bufar... i bufar... les úniques cases que no han caigut han estat les de pedres!! Per tant, ja sabem quin és el material més resistent per fer una casa!!


D'ON PROVENEN LES ROQUES?


Un bon matí, vam trobar una capsa a la classe, però no sabíem què hi havia a dins.De seguida, vam fer una rotllana i vam estar parlant sobre què podia haver-hi. Vam decidir cantar una cançó i quan vam obrir la capsa, quina sorpresa quan vam veure que hi havia... UNA ROCA!

Com devia haver arribat fins allà? D'on venia? Cadascú de nosaltres va posar l'orella per veure si la pedra ens ho explicava i mireu mireu

Un cop acabada la conversa, fem un recull de totes les idees que han sortit i ho pengem a la cartellera de l'aula.

 
COM ÉS UNA ROCA PER DINS?

A l'aula tenim pedres de tot tipus, però no sabem com són per dins. Com deuen ser? Uns diuen que són de color gris, altres diuen que són de tots colors, altres que són del mateix color per dins que per fora, d'altres diuen que quan es trenca una pedra surten les pedres petites que hi ha dins... Per comprovar-ho sortim al pati a picar pedres! Agafem cascs, ulleres de protecció i martells i... a treballar! 

Abans de sortir, decidim anotar les nostres prediccions i dibuixar com pensem que és una roca per dins.  

Una vegada al pati ens adonem que hi ha roques que es trenquen molt fàcil, però d'altres no i hem de picar amb molta força! També hem vist que algunes pedres són del mateix color per dins que per fora i que tenen puntets.

Quan arribem a l'aula anotem el que hem observat a la llibreta d'investigadors.


GUIX I GRANIT

En rotllana, presentem una roca de guix i una altra de granit. Quina pedra pesarà més? Uns diuen que pesaràn igual, d'altres dieun que pesarà més el granit perquè és més dur i uns altres diuen que pesarà més el guix perquè és més gran. Després de conversar i fer les nostres hipòtesis decidim comprovar-ho. Pesem les dues pedres a la balança i comprovem que pesa més... el granit!!

A partir d'aquí, comencem a experimentar lliurement amb les pedres, les piquem, les freguem amb paper de vidre... Els sorprèn veure com el guix es desprèn quan el freguem  i fa pols!


ROQUES SEDIMENTÀRIES



Les roques sedimentàries són aquelles que es formen en consolidar-se els sediments, és a dir, fragments d'altres roques, minerals o restes orgàniques.

Fem un experiment sobre les roques sedimentàries.
Anem al pati de sorra i omplim una galleda. Quan arribem a l'aula, repartim la sorra recollida en pots de vidre i afegim pedres i aigua. Sacsegem bé els pots i observem què passa.

L'aigua s'ha tornat de color marró
- Està molt bruta!
- On són les pedres grans? 
- Han desaparegut!
- Només hi ha sorra!
- I fang!

Al dia següent, tornem a observar els pots. Fem rotllana i observem què ha passat.


-L'aigua està neta!
- Transparent!
- Perquè no hem tocat els pots
- Les pedres estan ensorrades!
- Alguna es veu una miqueta!

Per acabar, deixem constància a la nostra llibreta d'investigadors!


ROQUES MAGMÀTIQUES



Fem un experiment amb espelmes per observar què passa amb les roques magmàtiques.

Al matí, hem encès una espelma i hem esperat a veure què passava. Abans formulem hipòtesis: Què penseu que passarà?

-s'apagarà!
-es desfarà...
-es farà petita...


A la tarda tornem a fer una rotllana i observem què ha passat.

- L'espelma s'ha fet molt petita!
- S'ha desfet!

I tota aquesta cera que ha caigut... com ha quedat?

- Freda!
- Dura!
- Ha fet pals pel costat!






Deixem constància a la llibreta d'investigadors!


Voleu saber més sobre les Roques magmàtiques?

Les roques magmàtiques s'originen en refredar-se el magma de l'interior terrestre i solidificar-se.
Quan els magmes arriben a la superfície de la Terra i es refreden, les roques que en resulten s'anomenen volcàniques.

Mireu la imatge!


En aquest enllaç podreu veure com erupciona un volcà!

I, fixeu-vos! hi ha volcans que estan sota l’aigua!
Mireu aquest video: https://www.youtube.com/watch?v=8BZUtLg0f8w

ROQUES METAMÒRFIQUES



Fem un altre experiment, però aquesta vegada sobre les roques metamòrfiques. 

Les roques metamòrfiques es formen per transformacions d'altres roques que són sotmeses a altes pressions i/o temperatures sense arribar a fondre's.


Necessitem:

- Lacasitos
- Cereals
- Paper d'alumini
- Una planxa

Primer de tot, sobre el paper de plata hi posem cereals i lacasitos. Després, ho tapem amb una altra capa de paper de plata i passem la planxa per sobre per donar molta escalfor i anem fent pressió.

Fem les nostres prediccions quan es planteja la pregunta:  Què penseu que passarà?

- es trencarà tot!
- es quedaran torrats!
- es cremarà!
- els lacasitos es desfaran!
- i sortirà la xocolata que hi ha dins!
- es posarà tot de color marró!



Finalment, deixem refredar i observem què ha passat: S'ha quedat enganxat! Ha sortit una roca metamòrfica
Ho anotem  a la llibreta d'investigadors.





SORTIDA A MATARÓ

Organitzem una sortida a la platja del Callao de Mataró.
Com que estem treballant les roques i la sorra, aprofitem  per recollir una mostra de sorra d'aquesta platja per després observar-la a l'escola i comparar-la amb les altres sorres que tenim a l'aula. Ens ho hem passat d'allò més bé!



SORRA DE TOTA MENA



Una de les coses que hem après de les roques és que estan formades de partícules de minerals i que es poden trencar i esmicolar en parts més petites (pedres) o en sorra.


La sorra es crea per un procés natural dividint la roca finament, en partícules o grans. La composició de la sorra pot variar segons la roca local, fonts i condicions. La sorra és transportada pel vent i l'aigua i dipositada en forma de platges i dunes.


Fem una rotllana i observem imatges de llocs on podem trobar sorra: desert, volcà, muntanya, bosc, illa, platja... Escrivim els noms i ho pengem al mural.






Un altre dia, observem sorra de la platja de Mataró a través d'un microscopi. Ens ha agradat molt veure la sorra de tan a prop!

Per acabar, deixem constància del que hem observat a la llibreta d'investigadors.


EXPERIMENTEM AMB LA SORRA DEL PATI

Hem sortit al pati a experimentar amb la sorra.

I si fem una bola de sorra i aigua? Què passarà si la deixem assecar durant tot un dia? La portem a la classe i l'endemà observem què ha passat.


VISITA DE L'EXPERT

Ha vingut la mare de l'Oriol, la Mariona. Ella és arquitecta i ens ha explicat tot el procés per construir una casa i quins són els materials que es fan servir. 


Ens ha agradat molt tot el que ens han explicat i hem après molt! 

MOLTES GRÀCIES, MARIONA!!!


CICLE DE LES ROQUES i CLOENDA DE L'ITINERARI



No ens hem adonat i ja arribat l'hora de tancar l'itinerari de les roques!

L'últim dia, vam veure quin és el Cicle de les Roques i ens va semblar molt interessant!

Ens hem convertit en uns grans investigadors/es, ens hem divertit molt fent tots els experiments i hem après moltíssim. Però, sabrem respondre a la pregunta inicial de l'itinerari?

 D'on prové la pedra que fem servir per fer les cases, com la dels porquets?

- Dels rius
- Del fons del mar
- Dels volcans
- De la muntanya
- Del bosc
- De sota la terra


ESPEREM QUE US HAGI AGRADAT!!!

Comentaris