QUI ASSECA LA FRUITA SECA? I4C

  


Iniciem l’itinerari de la Fruita Seca


Presentem el primer itinerari  del curs que engeguem amb una pregunta molt interessant i adient al temps al que estem: “Qui asseca la fruita seca?"

Comencem l'itinerari fent una llista de la fruita que coneixem i que, després, penjarem al mural de l'aula. 

Asseguts davant de la pissarra, anem dient fruites i, entre tots i totes, les escrivim. Ens adonem que en coneixem moltíssima!! Però també ens passa una cosa i és que, a mida que anem dient fruites, comencen a sortir aliments, que no sabem del cert si són una fruita o no. 

Davant del dubte, decidim anotar-ho tot i, un altre dia, investigarem si tot el que hem dit és una fruita.

- ÍNDIA: plàtan, meló, pruna
- AINHOA: poma
- ROGER: maduixa
- MAX: pera
- JULEN: "manzana"
- YAIZA: lima
- LUCIA: "fresa"
- ALEIX: llimona
- MILA: "limón"
- GRETA: taronja
- ARNAU: mandarina
- CHLOE: pinya
- ARLET: "sandia"
- AINA: kiwi
- ELOI: pa, raïm
- OLIVIA: "aguacate"
- HUGO: préssec
- POL: enciam
- MARC: bròquil 

A continuació, us deixem els enllaços de diverses cançons que ens parlen de la fruita i que a nosaltres ens agraden molt! Així, si voleu, també podeu escoltar-les a casa!

FRUITES I VERDURES de la Dàmaris Gelabert
MENJA FRUITA! del Lluís Gili
L'ESMORZAR del grup Macedònia.


Retallem fruita de revistes


Comencem l'activitat repartint catàlegs de supermercats i retallant tota la fruita que trobem. 
Retallem pomes, kiwis, caquis, peres, llimones, tomàquets, pinyes, raïm, patates, enciams, pebrots albergínies... 

Quan hem acabat, fem una rotllana i mirem què és el que hem retallat per, després, enganxar-ho en una cartolina i penjar-ho a la cartellera de l'aula.
Quan fem un repàs de la fruita retallada... comença el debat! 

Trobem retalls que alguns nens i nenes diuen que són una fruita, però d'altres diuen que no ho són.
Decidim enganxar en la cartolina totes aquelles fruites en les quals estem d'acord i separem aquelles amb les que encara dubtem.

Busquem per internet informació que ens pugui resoldre els nostres dubtes i descobrim coses molt interessants. 
Descobrim que aliments com el carabassó, l'albergínia i el pebrot, que molts de nosaltres pensàvem que eren una verdura, en realitat són una fruita perquè tenen llavors i els recollim d'una planta o d'un arbre.
A tots i totes ens ha sorprès molt aquest nou descobriment!

Ara, ja podem penjar a la cartellera de l'aula la nostra llista i les fotos de tota la FRUITA que coneixem!





Classifiquem la fruita que tenim a la classe


En rotllana, presentem tota la fruita que tenim a la classe i intentem classificar-la en FRUITA DOLÇA o FRUITA SECA.



Comencen a sortir els voluntaris/es que posen cada fruita al lloc que ells creuen.

Primer surt la Yaiza, que posa les figues a la fruita dolça i sembla que tothom hi està d'acord.

El Julen posa les avellanes a la fruita seca, però hi ha qui ho veu diferent:
- No!, són dolça! (Max)
- No! No són dolça, són seques! (Índia)
Davant del dubte, posem unes quantes avellanes a la fruita seca i, unes altres, a la fruita dolça.

Continua l'Unai, que posa el raïm a la fruita dolça i tothom hi està d'acord.

El Joan posa les ametlles a la fruita seca, però el Max pensa que és dolça. Per tant, posem ametlles als dos llocs.

L'Arnau posa la magrana a la fruita seca, però molts pensen que és fruita dolça i, doncs, posem una magrana a cada lloc.

L'Hugo posa les nous a la fruita seca, però hi ha qui no ho veu clar:
- Jo penso que són dolces (Max)
- Jo també (Martí)
- I jo! (Chloe)

Per acabar, la Lucía posa les castanyes a la fruita seca, però torna a haver-hi opinions diferents:
- Jo penso que són dolces (Max)
- No són dolces! (Martí)
- Jo també, penso que són dolces! (Joan)
- Saps per què no són dolces? Abans eren boníssimes i ara fan una mica de mal a les dents perquè un dia es van assecar! (Aleix)

Quin embolic! Haurem d'investigar bé i comprovar quina fruita és dolça i quina és seca!  

Experimentem amb la fruita dolça

En rotllana, observem com són les fruites de la classe per fora i ens preguntem com  seran per dins. Seran del mateix color? Seran de color diferent? Les tallem i observem que en algunes fruites el color canvia, com les figues, que són liles per fora i vermelles per dins, altres tenen llavors i altres treuen aigua!!
Després, cada nen/a agafa un paper absorbent, repartim fruita per les taules i experimentem esmicolant-les i aixafant-les.

 -        Què ha passat amb el paper quan hem aixafat la fruita? (Carlota)
-          S’ha embrutat!!
-          I s'ha pintat de color vermell!!
-      Està mullat!

Com és el raïm per fora? I per dins?

Observem com és el raïm per fora i el dibuixem.
-          Com és el raïm per fora?
-          És rodó 
-          I de color verd!

Després el partim per la meitat i dibuixem com és el raïm per dins.
-          I com és el raïm per dins?
-          Verd! 
-          Té un pinyol a dins! 
-      El meu en té dos!
-      El meu tres!, un a un costat i dos a l'altre!
-      I té aigua! Ha mullat el paper!!

Abans de dibuixar ens fixem bé en els detalls, en la forma i el color i, també, copiem de la pissarra la paraula RAÏM

Com és l'ametlla per fora? I per dins?

Observem com és una ametlla per fora i la dibuixem.
- Té closca!
- i és marró!
- Si!, i té puntets negres! 
- També és una miqueta blanca

Després, mirem com són les ametlles per dins.
- Són blanques!
- i una mica marró!
- és la pell!

Per acabar, dibuixem les nostres ametlles a la fitxa, les pintem i no ens oblidem de copiar la paraula AMETLLA de la pissarra.

Com s'asseca la fruita seca?

En rotllana, plantejo la següent pregunta:

- Tota la fruita és dolça? (Carlota)
- No!, una és seca i l'altre dolça (Joan)
- Ah si?, i la fruita seca perquè es diu fruita seca? (Carlota)
- Perquè s'ha assecat! (Yaiza)
- I qui asseca la fruita? (Carlota)
- El sol! (Yaiza)
- La lluna (Martí)
- Els corbs (Aleix)
- La llum del sol (Irian)
- Nois i noies amb un assecador de fruita (Índia)
- Sola, a la taula (Ainhoa)

Què us sembla? Van ben encaminats, oi?

Per comprovar si estem del cert, esperarem la visita de l'expert i amb ell resoldrem tots els dubtes que tenim.

Visita de l'expert

Ha vingut el Joan, el pare del Gerard de la classe d'I4B, a explicar-nos com s'assequen les fruites. 
Teníem moltes preguntes i hem aprofitat la visita de l'expert per resoldre-les. 

- A dins de les nous hi ha boletes (pinyols)? 
"No, hi ha el fruit. Quan obrim la nou tenim un fruit a cada closca (ens ensenya una nou pelada i podem veure com és) i això és el que ens mengem."

- Les boletes de les magranes tenen suc? 
"Si, quan ens la mengem notem que en mastegar deixa anar suc. Quan les obrim també tenen suc."

- La fruita seca té suc? 
"Sí que tenen suc, perquè de l'ametlla es fa una beguda, la llet d'ametlla. És una beguda on trituren les ametlles amb unes màquines i d'aquest suc que surt hi posen una mica d'aigua, de sucre i és la beguda d'ametlla, beguda de civada, beguda de soja, amb l'avellana també es fa una beguda. Tenen poc suc, però si n'ajuntem moltes i les posem en un lloc on les aixafin després ens surt el suc. Totes les fruites tenen suc, però n'hi ha que en tenen més i d'altres que en tenen menys."

- Hi ha fruita seca que sigui dolça? 
"Quan una fruita és dolça és perquè porta sucre, nosaltres no li posem, la mateixa fruita ja porta sucre. El sucre de les fruites es diu Fructosa. L'albercoc, per exemple, és una fruita que té molt suc i té molt sucre i quan s'asseca aquesta fruita és molt dolça. Amb les prunes passa el mateix, com que és una fruita molt dolça quan s'asseca també és dolça. En canvi, les nous o les ametlles són fruites que no tenen tant suc, per tant, no seran tan dolces. És molt més dolç un albercoc sec que una nou."

- Com s'asseca la fruita? 
"Hi ha fruites que es deixen assecar al sol i d'altres que tenen closca i s'ha de trencar la closca. S'ha de posar en uns llocs molt plans, unes taules que tenen forats al fons perquè l'aire i el sol passin pels foradets, així respiren i s'assequen més ràpid. Les fruites no poden estar apilonades i així s'aniran assecant al llarg dels dies."

- Si posem la fruita a sobre d'un paper mullat i la posem al sol s'assecarà? 
"Pot ser que com que tenim el paper mullat la fruita en assecar-se agafi la humitat del paper i després es faci malbé."

Ara ja sabem com s'assequen les fruites! Sabem que la fruita seca es pot torrar com les avellanes i les ametlles i que la fruita carnosa es pot assecar al forn.

Moltes gràcies, Joan! Ens ha agradat molt que vinguessis i ens resolguessis els dubtes que teníem.


Tancament de l'itinerari

La sortida a Can Miqueló ens ha servit com a cloenda d'aquest itinerari. Ens han ensenyat moltes fruites de la tardor i ens han explicat curiositats que desconeixíem... Hem après moltes coses!

L'endemà, tornem a classificar les fruites que tenim a la classe. Ara sí, col·loquem el raïm, les figues i les magranes a la FRUITA DOLÇA perquè tenen aigua, són toves i tenen llavors a dins. I col·loquem les ametlles, les nous, les avellanes i les castanyes a la FRUITA SECA perquè no tenen aigua, són seques, tenen closca i estan dures.

Per acabar, fem la rúbrica d'autoavaluació i avaluem si ens ha agradat l'itinerari i si hem après coses noves.


ESPEREM QUE US HAGI AGRADAT!



Comentaris