QUI ASSECA LA FRUITA SECA? I4B

  

Iniciem l’itinerari de la Fruita Seca

Presentem el primer itinerari  del curs que engeguem amb una pregunta molt interessant i adient al temps al que estem: “Qui asseca la fruita seca?"
Abans de començar els hi fem la pregunta de l'itinerari i aquestes són les respostes:
Un grup nombrós d'alumnes diuen que asseca la fruita 
EL SOL (Júlia, Leo, Pol, Arnau, Joel, Martín, Marc, Òscar, Quim, Ivette, Ona, Santi, Blanca, Adrià, Carlota i Martina)
ELS NÚVOLS ( Lia, Martín, Biel)
AIRE ( Òscar)
LES TAPEM AMB UN TOVALLÓ ( Pau C.)
PAPER AMB AIGUA I HO POSEM AL SOL ( Quim)
Comencem l'itinerari fent una llista de la fruita que coneixem i que, després, penjarem al mural de l'aula Plàtan, Poma, Pera, Síndria, Llimona, Taronja, Raïm, Kiwi, Figa, Meló, Maduixa, Préssec, Cireres
Entre tots les escrivim i ens n'adonem que en coneixem molteeeees





A continuació, us deixem els enllaços de diverses cançons que ens parlen de la fruita i que a nosaltres ens agraden molt! Així, si voleu, també podeu escoltar-les a casa!

FRUITES I VERDURES de la Dàmaris Gelabert
MENJA FRUITA! del Lluís Gili
L'ESMORZAR del grup Macedònia.


RETALLEM FRUITES

Comencem l'activitat repartint catàlegs de supermercats i retallant tota la fruita que trobem. 
Retallem pomes, kiwis, caquis, peres, llimones, tomàquets, pinyes, raïm, pebrots... 

Quan hem acabat, fem una rotllana i mirem què és el que hem retallat per, després, enganxar-ho en una cartolina i penjar-ho a la cartellera de l'aula.
Quan fem un repàs de la fruita retallada... comença el debat! 
Tot el que hem retallat és una fruita? Després de descartar el que no ho és ja podem penjar a la cartellera de l'aula la nostra llista i les fotos de tota la FRUITA que coneixem!






CLASSIFIQUEM LA FRUITA

En rotllana, presentem tota la fruita que ens ha portat el Joan (pare Gerard) i intentem classificar-la en FRUITA DOLÇA o FRUITA SECA




Primer comencem amb el RAÏM TOTS estan d'acord que es una fruita dolça, però a partir d'aquí ja arriba la discussió.

Continuem amb la MAGRANA (Martina, Marc, Joel, Lia, Pau G., Òscar, Adrià) diuen que és una fruita dolça, tota la resta que és fruita seca. Davant del dubte posem una magrana a cada lloc.

Amb les CASTANYES ens passa el mateix (Gerard, Abril, Biel, Marc) diuen que és una fruita dolça, tota la resta que és fruita seca. Posem unes quantes castanyes a la fruita dolça i unes altres a la fruita seca.

Ara és el torn de les NOUS ( Marc, Adrià, Pol, Abril, Ona, Olivia, Pau C., Martín) diuen que són fruita dolça i tota la resta que és fruita seca. Fem el mateix que amb les castanyes, en posem una mica a la fruita dolça i unes altres a la fruita seca.

Continuem amb la FIGA ( Martina, Santi, Abril, Blanca, Ona, Leo, Quim, Martín, Adrià) diuen que és una fruita seca, la resta que és dolça. I també en posem unes quantes a la fruita dolça i unes altres a la seca.

Ara li toca a l'AVELLANA ( Natàlia, Lia, Abril, Blanca, Òscar, Quim, Celia, Pol, Adrià) diuen que és una fruita seca i tota la resta que és dolça. Aquí entre tots decideixen que ho posarem al mig de les dues caixes perquè no ho sabem.

Amb les AMETLLES (Arnau, Santi, Natàlia, Biel, Lia, Gerard, Ivette, Júlia, Carlota, Quim) diuen que és una fruita seca i tota la resta que és dolça. Decidim fer el mateix que amb les Avellanes i les posem al mig de les dues caixes.

Quin embolic! Haurem d'investigar bé i comprovar quina fruita és dolça i quina és seca!
Un cop la tenim classificada segons el què han dit escrivim el nom de cada una, ho fem per taules i ens ajudem entre tots. Mireu com ho hem fet.

Un cop tenim totes les fruites separades segons és dolça o seca, hem d'escriure fruita dolça i fruita seca, ho farem en dues rotllanes, uns escriuen fruita dolça i els altres fruita seca. I un cop ho tenim escrit ja ho podem penjar al mural.


I així ens ha quedat: podeu veure que hi ha algunes fruites que no estan ben classificades, més endavant les col·locarem al seu lloc.



Abans de començar a experimentar, mirem totes les fruites que va portar el Joan i fem diferents preguntes.
- Quina fruita té suc? Magrana, Raïm Figa
- Quina no té suc? Castanyes, Avellanes, Nous, Ametlles
- Quina fruita és dura? Ametlles, Magrana, Castanya, Nous
- Quina té pell? Raïm, Magrana, Figa
- Quina té pinyols? Raïm, Magrana, Ametlla
- Quina és la més delicada? Figa, Raïm

Totes aquestes respostes les anirem descobrint a mida que fem els experiments.


EXPERIMENTEM AMB LA FRUITA


Hem experimentat amb el raïm i la figa, hem pogut observar que si s'aixafa deixa anar suc. A partir d'això hem parlat de si totes les fruites tenen suc o no i com són per dins.
Hem desgranat magranes, aixafat raïm, figa, hem trencat la closca de les avellanes i de les nous. 


COM ÉS PER FORA? COM ÉS PER DINS?
Observem com és el Raïm per dins i per fora. Primer ho mirarem per fora quin color té?, si té taques. Un cop ho hem mirat el tallem per la meitat i observem com és per dins, si té pinyols, quants en té?
Veiem que per fora és de color verd, té puntets marrons, alguna ratlla, forats. I per dins veiem que continua tenint el mateix color verd, té pinyols, algun gra de raïm en té un i d'altres dos, que estant enganxats i molt endins.

Ho mirem amb l'ajuda de les lupes i ho plasmem en un full.


 
COM ÉS PER FORA? COM ÉS PER DINS?
Observem com és la Figa per dins i per fora. Primer ho mirarem per fora quin color té?. Un cop ho hem mirat la tallem per la meitat i observem com és per dins, té el mateix color que per fora?
Per fora veiem que té ratlles i és de color morat, té algun puntet vermell. I per dins veiem que és molt vermell, hi ha tomàquet, hi ha llavors, té boletes petites, sembla que hi hagi sang.



VISITA DE L'EXPERT




Ha vingut el Joan a explicar-nos com s'assequen les fruites. Hem anat amb els altres companys d'I4 al saló d'actes i li hem fet unes preguntes que no sabíem. 
- A dins de les nous hi ha boletes (pinyols)? No, hi ha el fruit. Quan obrim la nou tenim un fruit a cada closca (ens ensenya una nou pelada i podem veure com és) i això és el que ens mengem.
- Les boletes de les magranes tenen suc? Si, quan ens la mengem notem que al mastegar deixa anar suc. Quan les obrim també tenen suc. Ho hem pogut comprovar quan les hem tastat a l'aula. Ens han agradat molt.
- La fruita seca té suc? Si que tenen suc, perquè de l'ametlla és fa una beguda, la llet d'ametlla. És una beguda on trituren les ametlles amb unes màquines i d'aquest suc que surt hi posen una mica d'aigua, de sucre i és la beguda d'ametlla, beguda de civada, beguda de soja, amb l'avellana també es fa una beguda. Tenen poc suc però si n'ajuntem moltes i les posem en un lloc on les aixafin després ens surt el suc. Totes les fruites tenen suc però n'hi ha que en tenen més i d'altres que en tenen menys.
-  Hi ha fruita seca que sigui dolça? Quan una fruita és dolça es perquè porta sucre, nosaltres no li posem, la mateixa fruita ja porta sucre. El sucre de les fruites es diu Fructosa. L'albercoc per exemple és una fruita que té molt suc i té molt sucre i quan s'asseca aquesta fruita és molt dolça. Amb les prunes passa el mateix com que és una fruita molt dolça quan s'asseca també es dolça. En canvi les nous, ametlles són fruites que no tenen tant suc per tant no seran tant dolces. És molt més dolç un albercoc sec que una nou.
- Com s'asseca la fruita? Hi ha fruites que es deixen assecar al sol i d'altres que tenen closca i s'ha de trencar la closca. S'ha de posar en uns llocs molt plans, unes taules que tenen forats al fons perquè l'aire i el sol passin pels foradets, així respiren i s'assequen més ràpid. Les fruites no poden estar apilonades  i així s'aniran assecant al llarg dels dies.
- Si posem la fruita a sobre d'un paper mullat i la posem al sol s'assecarà? Potser que com que tenim el paper mullat la fruita al assecar-se agafi la humitat del paper i després es faci malbé.

Ara ja sabem com s'assequen les fruites.
Els fruits secs són molt bons i molt saludables.
La fruita seca es pot torrar com les avellanes i les ametlles La fruita carnosa es pot assecar al forn.
Moltes gràcies Joan ens ha agradat molt que vinguessis i ens contestessis els dubtes que teníem.



QUÈ HEM APRÈS?

A partir de tot el que hem après, parlem del què hem descobert aquests dies sobre la fruita. 
 - Hi ha fruites amb suc i d'altres no 
- Unes fruites són seques i altres no 
- Les carnoses tenen suc i les seques són dures i no tenen suc 
- El raïm i la magrana tenen suc i llavors 
- Les nous, les avellanes, les ametlles i les castanyes no tenen suc, són seques, però si les premsem molt si que surt suc
 - La fruita seca té una closca dura i la carnosa té una pell fina 
- El sucre de la fruita és diu FRUCTOSA
- S'assequen amb el Sol i l'Aire




TANCAMENT ITINERARI
La sortida a can Miqueló ens ha servit com a cloenda d'aquest itinerari. Ens han ensenyat moltes fruites de la tardor i ens han explicat curiositats que desconeixíem... Hem après moltes coses noves! 

Per acabar, hem fet la rúbrica d'autoavaluació, en la que hem avaluat si ens ha agradat l'itinerari i si hem après coses noves.



Comentaris