P3A Itinerari del cuc de seda

 



A la rotllana, un matí, comento que he rebut un missatge d'una noia que ens demana ajuda.

Seiem molt atents davant de la PDI i escoltem el que ens diu.
-El voleu veure? 


Tot seguit ens aixequem i anem a buscar la caixa a secretaria:


Un cop la tenim a la classe l'obrim i intentem endevinar què és el que hi ha a dins.
ALBA: És un paper de purpurina
ORIOL: Cereals, algo enganxat
SARA: Molta purpurina amb cartró que està enganxada perquè li ha posat pega.
DIEGO: És petit
ÀLEX C.: Hi ha 2 papers
GUILLEM: 2 cartrons

Decidim que cada dia l'obrirem per descobrir entre tots què hi ha...
Per tant l'endemà al matí...
ORIOL: Hi ha cucs marrons!
SOFIA: Petitons
IRENE: Se parece como garbancita
-D'ON HAN SORTIT?
TOTS: No ho sabem...
Després de pensar molt ...
ORIOL: De l'ou, perquè els cucs fan ous
-I AQUELLES BOLETES QUÈ SÓN?
GUERAU: Ous de cucs, són minis
ORIOL: Els hi haurem de donar menjar
ALBA: No sabem què menjaran
SOFIA: I si menja teta de la mama o enciam?
GUERAU: Si li donem totes les coses de menjar podem veure si se les mengen o els hi posarem una altra cosa
ALBA: Mai hem vist gusanos menjant
-I SI HO ANEM A PREGUNTAR A ALGÚ?
ALBA: Li hem de dir a la senyora que tenia la caixeta
Però com que no sabem on està, tornem a anar a secretaria i ho preguntem. Ens diu que mengen fulles
-ON PODEM TROBAR LES FULLES?
SARA: Als arbres
-PERÒ A QUINS ARBRES?
ÀLEX M.: Al cirerer ni a l'arbre de les olives no
GUERAU: Ni del llimoner
AUREM: Des arbres de l'escola.
-I COM ES DIUEN?
TOTS: No ho sabem
GUERAU: Li preguntarem al jardiner
-ON EL TROBAREM?
TERESA: Al jardí
Estem de sort que quan sortim al pati ens trobem al VICKY i al MANDRU i ens diuen que són ARBRES DE MORERA
Per tant sortim a l pati i agafem unes fulles que encara són molt petites:


I quan entrem a l'aula tornem a agafar la caixa i hi posem les fulles:                        

ALBA: Com que són petits no poden menjar tan ràpid
GISEL·LA : Perquè tenen la boca petita

Passa el cap de setmana i quan tornem a observar-los:

ÀLEX M.: Són més grans!! Veig forats perquè han menjat. Mengen amb la boca

ALBA: Ara són blancs perquè han menjat fulles.

SARA: Un està menjant una fulla amb la seva boca negra.

LAIA: La fulla té cucs

GUILLEM: I forats


Van passant els dies. Mirem el calendari i veiem que n'hi ha molts de vermells, serà festa i... 
-Què farem amb els cucs?
MIA: Agafarem la caixa i ens l'endurem a casa i els cuidarem molt.
Decidim fer un sorteig, però com que a qui li toca no li va bé tenir-los, se'ls emporta la Mia a casa seva.

Quan tornem de les festes projectem les fotos a la pissarra i la Mia ens explica que han menjat moltes fulles de morera i que feien moltes caques:



Com que els ha cuidat molt bé han crescut molt i els ha fet moltes fotos i vídeos:


 

Anem buscar objectes de la classe per comparar la mida:
ORIOL: Són com les llavors del pepino
GUERAU: O com els botons
IRENE: El botó és més gran, són com una formiga
DIEGO: Com una aranya
GUILLEM: Però molt petita












Després els treiem de la caixa per netejar-la:
GUILLEM: Les caques són negres
ALBA: Petitones 
GUERAU: Com de forma de frankfurt
ALAN B.: I els cucs són blancs
Llencem les caques:

                
Agafem els cucs :                                                               
SARA: S'aguanta a la teva ungla!
IRENE: Amb les telarañas
MATTEO: Està a la bata del Guerau                                            

GUERAU: És molt enganxós
ALBA: Jo l'he posat al meu dit i és més gran el meu dit
TERESA: La Lara és molt petita, com els cucs
GINA: Se mueve rápido
IRENE: S'estan arrossegant
ÀLEX M. S'estan estirant
ALBA: Com les serps
Ara provem de caminar com els cucs



Com que van creixent decidim canviar-los de caixa.
Agafem una caixa de cartró i...
GUERAU: Estaran a les fosques
DIEGO: Obrirem la tapa
IRENE: Les pondremos una linterna para que vean
GUERAU: I els posarem aire a dins perquè respirin

Decidim fer uns forats amb els punxons i problema resolt:


Comencem a veure que hi ha cucs de diferents mides i els pregunto:
-PERQUÈ N'HI HA DE GRANS I DE PETITS?
GUERAU: Perquè no van néixer el mateix any
Cada vegada necessiten més morera i en collim al pati i donem la que porten ells de casa:
I com que ens agraden molt els toquem, ens els posem a les mans, a la bata, els comptem les potes...


Un dia l'Alba ens diu que quan beuen aigua fan pipi.
Però, beuen aigua els cucs?
GUERAU: Li hem de posar un got molt petit amb aigua i beuran amb la llengua.
ALBA: Si no tenen llengua no poden beure. Nosaltres sí, perquè som més grans
GINA : I nosaltres fem pipi
IRENE: Un gotet molt petitó perquè si no, no alcanzaran.
Per tant els posem una mica d'aigua i a la tarda observem si se l'han beguda. La toquem amb els dits i encara hi és tota.

















MIA: Els cucs no beuen aigua perquè estan menjant molt. No els agrada l'aigua, només els agraden les fulles.
IRENE: Si plou les fulles creixeran
QUÈ HI DEU HAVER A DINS DE LES FULLES? 
ÀLEX M.: Aigua
I ho comprovem. Anem a buscar una mà de morter, l'omplim de fulles, les aixafem i després ens adonem que està moll. Per això no han begut aigua, perquè ja la troben a les fulles!

IRENE: Perquè a dins de les fulles hi ha aigua
GISEL·LA: De ploure

És hora de tornar-los a comparar amb els objectes de la classe:



















Veiem que són molt més grans, ara n'hi ha que ja són com un dit nostre.
També ens adonem que els forats que fan a les fulles són molt més grans que abans i un dia ens trobem una cosa dins la caixa:




Ens asseiem a terra i mirem un vídeo a la pissarra.
Resulta que quan es fan grans van canviant del pell i aixó que hem trobat són les pells que els han caigut.
GUERAU: Perquè es fan molt grans  i se'ls cau la que no necessiten.
Aprofitem per comptar-los:

I per canviar-los de caixa. Ara els posem en una de molt més gran i transparent perquè els poguem veure sense haver de destapar-la:


Potser com que ja són molt grans, els podríem deixar a fora?
AUREM: No que tindran fred
GUILLEM: Els trepitjaran i es moriran
GINA: Però estaran sols...
VALENTINA: Aquí estan amb nosaltres que els acompanyem
ÀLEX M.: I els donem menjar
SOFIA: Ells sols no poden agafar fulles
IRENE: Tenim que deixar-los a la classe

I així ho fem. El dimecres, que és el dia que anem a laboratori, decidim fer una sessió experimental amb els cucs. Tenim preparades safates amb cucs i morera, llanternes, lupes, safates amb pells, caques, ous i la taula de llum i el retroprojector per poder-los veure més grossos. Mireu que bé que ens ho hem passat i quantes coses hem descobert:


ORIOL: Té una tela
IRENE: Com els fils de les persones
ALAN B.: Els cucs eren suaves
ALAN A.: He vist els cucs així amb la lupa a la mà i menja fulles
MATTEO: He vist els cucs que feien caques
GERARD: Les caques eren petites i grans
ORIOL: Perquè uns eren grans i una petits. Els grans les fan grans
AUREM: He vist els cucs que menjaven sols
ALBA: Amb la boca i feien cosquilles amb les potes
MIA: Les potes serveixen per caminar
ÀLEX C.: Hem vist les pells petitones perquè cau la pell perquè han crescut grans

Però no parem de tenir sorpreses. L'endemà quan entrem, ens acostem a la caixa i...






GUERAU: He vist una cosa molt important. Aquest està enrotllat i es convertirà en una papallona.
MIA: Hi ha una aranya aquí. No es mou.
ÀLEX C.: És de color groc. Es mou alguna cosa aquí dins de la telaraña
GUILLEM: Hi ha un cuc a dins
ORIOL: Màgia de cuc!
LAIA: Ja està sec el cuc
GUERAU: És un cuc de seda que està en un niu de papallona i s'ha enrotllat amb molt pèl.
AUREM: Ho treu de les potes
MARTÍ: Es una telaraña
ORIOL: Un fil de seda
MIA: Fa moltes voltes
GUERAU: I fa una bola groga
AUREM: Per dormir
SOFIA: Són boles de seda

Algú sap com es diuen aquestes boletes grogues?

Com que ningú ho sap, els dic que ho preguntin a casa, ho busquem en els contes i finalment els dono la foto del vocabulari per llegir-ho. Ens ha costat, però al final sabem que es diu CAPOLL


















Com són els capolls per fora?
ORIOL: amb pèl
GUERAU: És dur
DIEGO: Perquè el cuc l'ha fet dur
SOFIA: Amb les dents
Es mou?
MIA: No 
SARA: Pequè no camina, no té peus
Ens l'acostem a l'orella i el movem:
MIA: A dins hi ha un cuc i sona
ÀLEX CINTAS: A mueve
SARA: Hi ha una crisàlide. Semblen unes maraques però no ho són.

Però..., els capolls mengen?
GUILLEM: No
GUERAU: Perquè no tenen boca
ALAN B.: Perquè són capolls
ALEX CINTAS: No tenen boca
I com viuen?
GUERAU: Han d'estar un rato sense menjar i quan passin molts dies sortirà una papallona, perquè es converteixen en papallona

De totes maneres ho comprovem. Obrim les caixes i separem els capolls dels cucs i quan tornem del pati posem morera a uns i altres:























I l'endemà observem quan els destapem  que encara tenen tota la morera:




















En canvi els cucs se l'han menjada tota. I en una làmina de l'interior del cuc veiem que els entra per la boca i els surt la caca pel cul:


Comptem quants cucs i quants capolls hi ha. Cada dia queden menys cucs!!




De divendres que teníem 10 capolls hem
passat a tenir-ne avui dilluns 18 i només
3 cucs




















Per fi tenim papallones!
MARTÍ: Papallona!
SARA: Són blanques perquè els cucs eren blancs
ALAN B: Pero tienen rayas
BRYAN: Se mou la papallona
DIEGO: Aún no volen, tenen de ser de colors per volar
MIA: Tenen 2 ulls com nosaltres
ARES: També té potes


Investiguem com ham pogut sortir del capoll. I en trobem un que té un forat:















SOFIA: El líquid que treuen per la boca és la bava i surten les papallones del capoll. El líquid és transparent perquè no el veiem.

Però l'endemà quan arribem...
LAIA: Han fet pipi
MIA: Han fet líquid marró, li sortia pel cul
Amb aquest líquid aconsegueixen fer el forat per poder sortir

Com que ens agrada molt descobrir coses noves, volem saber com és el capoll per dintre. Els agafem i els movem per veure si hi ha alguna cosa a dins:
SARA: Jo he fet així i no hi ha res
MIA: Sona una miqueta
ORIOL: Hi ha la crisàlide
IRENE: No hi ha res perquè la papallona ja ha sortit





El tallem per poder-lo veure per dins i...
GUILLEM: És una pell
SARA: Del cuc
I tot seguit observem una làmina per saber què li passa el cuc dins el capoll:

Encara volem saber més. Les papallones mengen?
GUILLEM: No
GUERAU: Perquè no tenen boca
ÀLEX C.: Només els agraden les fulles als cucs

Quan tornem a obrir la caixa veiem que no han menjat res:
TERESA: Se quedarà petita
ORIOL: Es moriran
SOFIA: Està tan suau que fa pessigolles

Cada matí quan arribem les mirem, les treiem de la caixa i les posem a una altra caixa per veure què fan:
TOTS: Estan molt juntes
GUERAU: Estan juntes pel cul perquè són molt amigues


















Avui tenim nova sorpresa. Quan obrim la caixa...
SOFIA: Hi ha caques grogues
GUERAU, ORIOL: Són ous de cuc
ÀLEX C.: Hi ha ous de color groc
GUERAU: No els toquem que matarem els fillets
SARA: Els han fet amb el seu cul. La papallona quan vola fa aire
ORIOL: I se sent bzzz
GINA: Fa soroll





















Juguem al minimon dels cucs de seda simulant tot el cicle del cuc amb materials de joguina i reals:

Fins i tot hem pogut veure com feien els ous.

I un dia a la tarda quan arribem els que es queden a dinar a l'escola diuen:
GUILLEM: Les papallones de la classe del Patufet s'han fet velles i s'han morit 
ALBA: I les nostres també se moriran un dia

Destapem la caixa i...
SOFIA: Tenim 2 papallones mortes i he vist una mica de sang marró.
GUERAU: Els ous s'han tornat grisos perquè fa molta calor i s'hi tornen
 Les treiem de la caixa i quan estan mortes les posem a la safata verda:






















Per acabar d'interioritzar tot el procés fem un teatre on per parelles: fem d'ous, de cucs, mengem morera, fem el capoll, ens convertim en papallones, ens fem abraçades i tornem a fer ous:


L'última activitat experimental és veure si podem fer fil amb el capoll. Els posem en remull i l'endemà, estirant per parelles aconseguim treure la seda. Fem fils molt llargs, ho voleu veure? Però com que a alguns no ens agradava estirar per fer fil, hem triat una altra activitat. Amb plastilina hem fet ous, cucs petits, més grans, fulles de morera, capolls, papallones, i després n'hem fet una exposició: Durant tot l'itinerari hem anat fent fotos del procés i les hem penjat al mural per recordar el que anava passant:

Ho hem retallat i enganxat

















I després, de tant en tant ho anàvem a mirar:















Això també ens ha servit per preparar la cloenda de l'itinerari. Havíem d'explicar a l'Eulàlia què havia passat amb la caixa que ena havia donat i que havíem de cuidar. Com que encara està molt lluny, fem una videoconferència i per taules li anem explicant tot el que ha passat:

Ens felicita per tot el que hem après i ens diu que ja li podem deixar tot a secretaria, que ella ho anirà a recollir. Per cert llegiu molt bé el full d'avaluació, que portarem la setmana vinent. Realment veurem que ja som uns experts en cucs!!

Comentaris