L'ITINERARI DE LA GRANJA A P3A

PASSAT CARNESTOLTES INICIEM UN ALTRE ITINERARI. LA PREGUNTA VERTEBRADORA ÉS: 

COM HO FA L'ANIMAL PER VIURE A LA GRANJA?

Així doncs comencem triant un animal. Al centre de la rotllana hi posem imatges d'animals de granja. Els anomenem i després els pengem a la pissarra. Cadascú va a buscar el seu nom i el penja al costat de l'animal que li agrada més. Després els anem comptant i posem el número. Ens adonem que hi ha animals tenen molts noms i d'altres molts pocs. Anem eliminant els que tenen pocs vots i col·loquem els noms en d'altres animals. 

Els finalistes van ser el conill i la vaca, però el guanyador indiscutible ha estat el conill. A continuació podeu veure el procés:



Per començar dibuixarem un conill en una meitat d'un full i quan acabem l'itinerari el tornarem a dibuixar per veure si hem millorat.


I on el podem anar a veure?
TOTS: A la granja!!
Com hi anirem?
TOTS: Amb autobús
I a la granja hi ha altres animals?
Van dient que també hi ha cavalls (ÀLEX CINTAS), vaques (ALAN B.), porcs (GISEL·LA), gallines (ÀLAN A.), ànecs (ORIOL), garrins (ALBA), pollets (MIA), burros (GUERAU), gatets (IRENE).
I qui els cuida?
ORIOL: El granger
GERARD: La seva mare. 

Després de tenir aquesta conversa truquem a la granja per veure si tenen conills i ens diuen que d'aquí uns quants dies els n'hi han d'arribar. L'Anna, la grangera ens diu si podem ajudar-la a descobrir com els pot cuidar i que quan anem a fer la visita a la granja li explicarem i veurem si el que hem après és cert.




Li donem les gràcies i ens posem a treballar diferents aspectes del conill.

ALIMENTACIÓ

Què menja?
ÀLEX M. : Pastanagues i també bevem aigua.
IRENE: Una mica de carn
TOTS: Nooo!!!
ALBA: Una mica d'aigua i herbes
MIA: Les carns les mengem nosaltres, no els conills.
GINA: I també nosaltres mengem fruita.
Per on mengen?
TOTS: Per la boca
I què tenen?
ALBA, ÀLEX M.: Dents.
GUERAU, MIA: I una llengua
I els conillets petits mengen el mateix?
ALBA: Bibe
ÀLEX M. : Nooo!
MIA: Les mames conilles no tenen bibe.
ORIOL: Els conills tenen tetes a la panxa.
ÀLEX M.: I quan neixen mengen llet de la teta de la mama conilla.
Perquè no menja pastanagues quan és petit?
ALBA, ORIOL: Perquè no té dents

Per comprovar si el que hem dit és veritat, mirem un vídeo d'un conill adult menjant i després d'un llorigó mamant. Projectem un conill i li observem la boca i les dents.

Ara volem seguir el recorregut del menjar des que entra per la boca fins que surt. Per això ens posem en rotllana i al mig hi col·loquem: pa sec, pastanagues, pinso, herba i aigua. Anem anomenant què és cada cosa i cadascú tria quin  aliment li vol donar al conill i el fa menjar:



Comencem el recorregut del menjar per la boca, cap a l'estómac (on li fan donar voltes perquè el trituri), continua cap a l'ntestí prim i el gruixut i finalment el que no serveix surt... IRENE: Per el cul. GUERAU: És la caca. GINA. Y también sale el pipi.



En acabar arribem a la conclusió que ELS CONILLS NO MENGEN XICLET. MENGEN PASTANAGUES, HERBA, PINSO I PA SEC. I TAMBÉ HAN DE BEURE AIGUA. LES SEVES CAQUES SÓN MOLT PETITONES (GUERAU) I DE FORMA RODONA (ORIOL) I NEGRES (GUILLEM).I ELS LLORIGONS MAMEN LLET DE LES MAMELLES DE LES SEVES MARES.
En el mural de l'aula fem un recull de tot el que hem descobert: el que menja, com és la boca.. Posem també el vocabulari nou que hem après.

RELACIÓ AMB L'ENTORN
Primer projectem a la pissarra la imatge d'uns conills i després formulem la pregunta:


COM SÓN PER FORA ELS CONILLS?
SARA, ÀLEX CINTAS: Tenen bigotis                                                SOFIA: I nas
ORIOL: I ulls                                                            ÀLEX CASANOVAS, TERESA: També orelles
ÀLEX M.: Són blancs o marró                                 ALAN B.: Tenen barriga
AUREM: Tenen potes                                               ÀLEX M.: Quatre
IRENE: Cabeza                                                          MATTEO: Ojos
GISEL.LA: Boca                                                       ALBA: Nas
GUERAU: Per ensumar les coses                             GUILLEM: Ungles als peus
DIEGO: A la boca tenen dents                                  ÀLEX M.: A dalt i a baix.
ORIOL: Tenen pèls
Ara posem uns quants animals de joguina al mig de la rotllana:


SABEU ALTRES ANIMALS QUE TINGUIN PÈL?
SOFIA: Els cavalls                                            ÀLAN B.: La vaca
ORIOL: Les cabres                                            ORIOL: Jo un dia vaig menjar porc i vaig trobar un pèl.
ALBA: Els gossos tenen pèl i així s'abriguen

Posem plomes a la rotllana, les observem i les toquem. Els pregunto:
QUI TÉ PLOMES?
SARA, ALBA : Els ocells                                  ÀLEX M.: Els pollets, els falcons pelegrins i les àguiles
SOFIA: Els mussols                                            ORIOL: Les gavines
I ELS CONILLS? 
TOTS: NOOOO!!
GUERAU. Els que tenen plomes volen              ÀLEX M.: Els conills tenen potes
DIEGO: I salten


Ara posem llana al centre de la rotllana:
ÀLEX M.: Pelusas                                             GUERAU: Eh! Que és llana de les ovelles!
I ELS CONILLS NO EN TENEN? 
GINA: No, tenen pèl
ALBA: No es tan suave como las plumas          MIA: Les ovelles s'han estirat i s'ha embrutat
GUILLEM: Per això la llana està bruta              SOFIA. És per abrigar-se molt

Ara posem pèl (una cua de cavall). De qui és?
ÀLEX CINTAS : Del cavall                               SARA: És una cua
AQUEST PÈL EL TENEN ELS CONILLS?
MIA: No!,  Els cavalls                                        GUERAU: Aquest pèl és molt fort

Seguidament els dóno pèl de conill perquè el puguin tocar i n'observin la diferència:
GINA : Es pelo                                                    SOFIA: Dels conills
VALENTINA: Aquest és suau                             
SOFIA: I té palla perquè els conills agafen palla i es fan un nidet com els ocells.
COM ÉS EL PÈL DEL CONILL?
GISEL·LA: Petit                                                 ORIOL: Suau
SOFIA: I calent

Ara ensenyem una foto dels llorigons per veure si ells quan neixen tenen pèl.

TOTS: No tenen pèl
Els explico que s'abriguen amb l'escalfor de la palla i el pèl de la seva mare conilla. Quan neixen tenen ells ulls tancats i no els obren fins passats 10 dies.
I per acabar l'última pregunta:
NOSALTRES TENIM PÈL?
ÀLEX M.: Sí, tenim pèl curtet, però el nostre és fred.       ALBA: I no abriga.
Ens arremanguem les mànigues i ens el mirem:


Però com que gairebé no els veiem anem a buscar les lupes:
A la rotllana final arribem a les conclusions:
GUERAU: El pèl dels conills serveix per abrigar-se si a la granja fa fred.
EL NOSTRE PÈL TAMBÉ SERVEIX PER ABRIGAR-NOS?
MIA: No, perquè ens hem d'abrigar amb la jaqueta.
EL CAP TAMBÉ ENS L'HEM D'ABRIGAR?
MIA: No, perquè hi tenim molts i molts pèls
ALBA: El cap no l'abriguem perquè hi tenim  olts pèls
ÀLEX M.: Però a la neu sí que ens hem d'abrigar. Nosaltres a l'estiu no portem jaqueta perquè fa molta calor. 
TERESA: I anem a la piscina
ÀLEX M.: Però els conills tindran molta calor.

Expliquem el conte del Gepet perquè sàpiguen que a la primavera muden el pèl i els en surt un de més curt per no tenir calor. Perquè ho puguin interioritzar fem una representació on cadascú tria el personatge que més li agrada: mascle conill, mare conilla, llorigó, granger i fins hi tot hi ha el sol que escalfa!
Quan el Gepet es lleva va a donar menjar als conills, els treu les caques i com que el sol fa calor ...:


QUINS ALTRES ANIMALS TENEN 4 POTES?
I van dient: la vaca (ORIOL), el cavall i els gossos (ÀLEX M.), les cabres (SOFIA), el porquet i els gats (ORIOL), els cèrvols (GUERAU), els ases (ORIOL), les gallines (BRYAN)
ÀLEX M.: NOOO! En tenen 2.
 I NOSALTRES QUANTES EN TENIM?
TOTS:2
ALBA: Com la gallina
GUERAU: Una diferència: els conills les tenen més curtes i els cavalls més llargues.

Ara aprofitant que l'Aurem ens ha porrtat uns conills de peluix comptem les potes d'aquests conills i dels altres animals:

ÀLEX M.: Un conill es va escapar de la granja i va anar al bosc. Hi havia 2 forats i el papa li va fer una foto. Poden viure al bosc o a la granja.
ORIOL: Hi ha conills caçadors o conills normals. Els conills caçadors viuen al bosc.

Per acabar la relació amb l'entorn parlem que els que viuen al bosc fan uns caus per protegir-se dels altres animals i els conills de granja viuen a les conilleres. Després posem les diferents imatges del vocabulari a la rotllana i els membres de cada taula trien la que més els agrada i l'enganxem a la taula. A partir d'ara serem la taula de: la conillera, del cau, dels llorigons, de la mare conilla, del morro i del pinso:

REPRODUCCIÓ
Ens posem a parlar de la família del nostre animal.
QUI SÓN LES CRIES?
SOFIA: Els llorigons
I D'ON SURETEN'
SARA: de la panxa de la mama conilla
I EL PARE COM ES DIU? 
ORIOL: Mascle conill
TOTS ELS ALTRES ANIMALS TAMBÉ TENEN ELS FILLS COM ELS CONILLS?
MIA: Els animals tenen els fills al seu costat
ORIOL: Els vedells sí
I ELS POLLETS?
GUERAU: No, les gallines fan ous i surten de dins dels ous
Anem dient animals i la SOFIA ens diu que els cabrits surten de la panxa de la mare cabra i l'ALBA diu que els aneguets surten dels ous. Arribem a la conclusió que tots els animals que fan ous surten dels ous i els que no en fan neixen de la panxa de la seva mare.
Recordem que neixen amb els ulls tancats, tenen el morro rosa, les orelles molt petites i no tenen pèl. S'abriguen amb una bola i s'ajunten (GUERAU), la mama fa un niu amb la palla (AUREM), i amb el pèl del cos de la seva mama (ALBA).
Quan neixen mengen teta de la mama i surt llet (TOTS)
Els diem que es diuen mamelles. 
L'ALBA diu que nosaltres quan naixem també mengem llet de la mama, perquè no tenim dents (GUERAU) i també sortim de la panxa de la mama (SOFIA)
Tot seguit posem un vídeo del naixement del conill on es pot veure que estava dins de la mare i que és molt petit.
Ara ens toca fer un joc de siluetes. En tenim de preparades de diferents animals: xai, pollet, garrí, llorigó, mare conilla i fins i tot d'un bebè.
Primer hem de trobar quin ens sembla que serà el llorigó i tot seguit ens anem aixecant, triem la silueta de l'animal que més ens agrada i un company la posa al nostre costat i mesura si és més gran o més petit que nosaltres.


I ara els mesurem amb mans i peus per veure quins són més grans i més petits. Arribem a la conclusió que els més petits són el pollet i el llorigó perquè les seves mares també són més petites que les dels altres animals:

Ha arribat el moment de recollir tot el que hem après dels conills per poder explicar-ho a la grangera.  Anem sortint a la pissarra i cadascú explicarà una part a la grangera. En fem un petit llibret que ens emportarem a la granja per explicar-ho. Aquest és el nostre producte final de l'itinerari!!!












I finalment arriba el dia d'anar a la granja.

El primer que vam fer va ser esmorzar, havíem d'agafar forces per tot el dia. I després vam poder jugar una estona:

Després va venir l'Anna, la grangera, i ens va dir que ja havia comprat els conills. També ens va dir que ella havia d'anar a cuidar els altres animals i que li podíem explicar tot a la Mònica. Per parelles vam anar sortint, explicant tot el que havíem après i com s'havia de cuidar un conill.

Quan vam acabar ens va felicitar. Veig que heu après moltes coses! (Va dir)
Només ens va fer un parell d'aclariments:
-Els conills mengen pastanagues, però no en poden menjar moltes, perquè com que tenen sucre tindrien molt mal de panxa. Els passa el mateix que a nosaltres si mengem molts pastissos o molta xocolata!
-Els llorigons quan neixen a més a més de tenir els ulls tancats tenen les orelles enganxades al cos i no hi senten.
 Tot seguit ens va portar un conill i ens va deixar tocar les potes. Ens va explicar que a diferència d'altres animals a les potes no hi tenen coixinets, només hi tenen molt pèl i ens el va deixar tocar. També ens va ensenyar el pinso que mengen.
Després vam anar a veure les conilleres que tenien uns forats perquè poguessin passar d'una a l'altra.
I després ens els va deixar posar a la falda i acaronar-los. Que suaus que eren....

Allà mateix hi havia les gallines, estaven al galliner. La Mònica ens va portar enciam i els hi vam poder donar. Però hi va haver algú que tenia por.

Vam sortir i allà al costat ens vam asseure en un banc. La Mònica ens va preguntar:
Què creieu que hi pot haver dins de la quadra?
Doncs era l'Elvis, un poni molt bonic. I vam poder donar una volta amb ell. Quina emoció!!

 
A continuació la Mónica ens diu que anirem a collir herba per donar menjar a les vaques. I quan ja en tenim un cove ben ple ens ensenya com ho hem de fer per donar-la a les vaques. Tot i que són molt grosses no ens fan gens de por!!

Com que ens han agradat molt ens n'ensenya una que és la mes gran de tota la granja: la vaca Tona. Està embarassada i té un vedell a la panxa, per això de les seves mamelles encara no surt llet. La podem tocar i fins i tot alguns escoltem a veure si notem el vedell com es mou.

Al costat de la vaca Tona hi trobem els vedells. N'hi ha un que es diu xiulet i l'altre encara no té nom. Com que els vedells quan són molt petits encara no mengen herba la Mònica li va a buscar llet perquè pugui menjar. Nosaltres ens pensem un nom i decidim dir-li XIULET!

Els següents són els garrins: en PINXO i en PANXO. Els agradava que els féssim pessigolles i s'estiraven a la palla. Ah! i també els agradaven les nostres etiquetes.

Ara anem a veure els pollets i els aneguets. Estan a la incubadora. Tenen uns llums perquè els facin escalfor i no tinguin fred. Primer la Mònica ens ttreu un ou que està una mica trencat, el deixa a terra i... Ei! Que surt un pollet!! Després els podem tocar i escoltem com fan piu-piu.

Les ovelles són els animals que veiem a continuació. I vam estar molt de sort perquè aquella mateixa nit havíen nascut dos xaiets. Fins i tot vam poder observar com mamaven.

 Al costat de les ovelles hi ha les cabres. S'aixequen perquè ens volen veure. La Mònica ens dóna pa sec i els hi donem. Els agrada molt!!!

I abans d'anar a dinar passem pel galliner per veure el gall i un paó reial. Ens agrada molt la seva cua tan i tan llarga, volem veure com la desplega, però no ho aconseguim. Potser li fa vergonya veure que l'observem...

I anem a dinar que ja tenim gana! 
I després tenim una sorpresa. El Josep el granger ve amb un tractor i ens diu si hi volem pujar per anar a donar una volta. I tant que sí, no ens ho pensem dues vegades i en un moment estem tots a dalt. 
SOM-HI!!!

I ja està! 
Ara només hem de tornar a l'escola. Ha estat un dia molt divertit, ens diuen a l'autobús. Un altre dia hi podrem tornar?

Ui! Encara ens queda una última sorpresa. El dilluns a l'hora del pati ens ve a visitar un cavall. Resulta que és el Lucero de la Sofia. l podem observar de prop. Li observem com el pèl ja li comença a caure, l'Albert ens ensenya les peülles i la Sofia ens acosta una ferradura. Després ens diuen què se li ha de posar per poder-lo muntar i què ens hem de posar per protegir-nos: un casc i una cosa que es posa a l'esquena. I finalment el podem tocar, donar-li menjar i fer-nos una foto amb ell:
>





https://photos.app.goo.gl/Am998Qc2KktSWDjY6

Comentaris