ITINERARI DE LA GRANJA P3B

 
Arriba el mes de març i al calendari hi ha la icona de l'autobús. Anirem d'excursió a la granja! Però...  Què hi ha en una granja?

LEO: el tió

ARNAU: porquet

JOEL: barro pels porquets

BIEL: micos

ONA: no, només estan a la selva

CELIA: serps

GERERD: no, també a la selva

CARLOTA: un burro

SANTI: un tigre

PAU G: no! també a la selva

PAU C: vaques

QUIM: cavalls

ONA: gallines

MARC: pollets

MARTÍN: gallines

JÚLIA: carxofes

ONA: però això és un menjar

GERARD: ovelles

PAU G: gats

GERARD: gossos

MARTÍN: cabres

PAU G: toro

JOEL: un senyor que vigila els animals

ONA: és un granger; els vigila perquè no es perdin

GERARD: una valla perquè no s'escapin

MARTÍN: palla

Ara que hem posat en comú, hauríem d'escollir-ne un, el que més ens agradi.  Comencem les votacions.






Hem anat reduint els animals a escollir fins que ens en queden 2. Tot i que veiem quin és el més escollit, aprofitarem per comptar la quantitat de noms que té cadascun i buscar el número a la tira numèrica o al calendari.






L'animal escollit és L'OVELLA  Ara ja podem passar les preguntes d'avaluació inicial.

Podríem trucar ala granja que anirem per assegurar-nos que en tinguin. No sabem el número de telèfon de la granja. Qui ens pot ajudar?

SANTI: L'Ona
ONA: jo no
JOEL: el Vicky o el Mandru
MARC: jo he vist que el Vicky té un mòbil

Sortim en busca del Vicky i amb un paper i un retolador perquè ens escrigui el número. No el trobem i anem a secretaria per tal que el cridin. La Sílvia però ens ajuda.






Doncs ara marcarem el número...


I hi parlarem, però seguint un ordre: saludar, presentar-nos i exposar el motiu de la trucada.


Sembla que no hem estat de sort, ja que no tenen ovelles. Però si els ajudem a descobrir com s'han de cuidar, en compraran i les podrem veure quan hi anem. 

Com són per fora?

MARTÍN: de color blanc
JÚLIA: no porten jaqueta
ONA: tenen quatre cames i no fiquen les potes a
la jaqueta perquè les tenen a terra com els elefants
MARC: no tenen sabates
ABRIL: caminen sense sabates
BLANCA: si no tenen bufanda s'encostiparan
ONA. però no fan tos
POL: tenen pèls
LÍA: a la cara tenen ulls
MARTÍN: i boca
ABRIL: té dents
MARTÍN: lengua
ONA: no té dents
MARC: sí que té dents
ONA: quan he vist ovelles he mirat la boca i no té dents
MARC: jo sí que li he vist moltes
LÍA: un nas
POL: un cap
PAU C: orelles

Quins altres animals tenen 4 potes com les ovelles?

MARTÍN: els cavalls
ONA: les vaques
GERARD: els búfals
POL: poni
GERARD: cabres
ONA: porquets
CARLOTA: la gallina té 2
ONA: els ànecs també tenen 2 potes

Mirem fotos  on es veuen de molt a prop alguns animals; veuen que no sembla que tots tinguin el mateix i alguns ja parlen de plomes o de pèls. Amb l'ajuda de vídeos confirmem que tenen pèls, llana o plomes. Ara en podem tocar.





I si els animals tenen pèls, llana o plomes a la pell, nosaltres què tenim? 


Hem pogut veure que tenim pèls molt petits, tot i que l'Abril tenia més feina a buscar pigues.

Doncs si les ovelles van abrigades perquè tenen llana enganxada a la pell, què passarà quan faci calor? Hi ha respostes de tot tipus. Veiem un vídeo per sortir de dubtes: 



Quan arriba la calor les esquilen amb una màquina.



Fa molt temps ho feien amb tisores.

També mirem què es fa amb la llana de les ovelles.



Procedim a explicar el conte de les ovelles d'en Gepet...



... i a representar-lo.

Era l'hivern: les ovelles passaven la nit a la pleta.




Quan sortia el sol,






el granger i la grangera 



anaven a donar una mica de menjar a les ovelles.



Després les deixaven sortir a pasturar, a menjar herba fresca.



I així cada dia; el sol cada vegada escalfava més, s'acostava l'estiu. 



El granger i la grangera ja no portaven jaqueta, sinó que anaven amb roba d'estiu.





Un matí les ovelles es van queixar, perquè tenien calor; des d'aquell dia, els grangers quan arriba l'estiu les esquilen.



Ens ha quedat molt clar per què no porten jaquetes. Ara ens centrarem en les potes. Veiem imatges i tenim clar que en tenen 4. Però la part que toca el terra és una mica estranya: 



Busquem un vídeo on ens expliquin alguna cosa de les potes, i descobrim que tenen peülles, i que tal i com ens fan a nosaltres, a elles també els tallen les ungles





Elles tenen dos dits. I nosaltres?


Volem aprofundir en la seva alimentació: què mengen?

MARC: herbes
GERARD: flors
BLANCA: flors no
CELIA: verdures

I les cries, els fills petits de les ovelles, què mengen?

ADRIÀ: herbes
NATÀLIA: a mi quan era petita em donaven papilla i bibe
MARTINA: jo bec teta
QUIM: a les tetes hi ha llet
La conversa s'allarga perquè tots "recorden" què menjaven quan eren molt petits: puré de poma, puré de pera, puré de verdura, biberó...

Mirem a la pissarra digital com mamen els xais.

Quins altres animals beuen llet quan neixen?

QUIM: tots
PAU G: el cavall, la vaca, el toro negre, el pollet
CARLOTA: la gallina i el gall
QUIM: però les gallines no tenen tetes
JÚLIA: la meva iaia té un gat i té tetes
ABRIL: els meus gossos tenen tetes
ADRIÀ: el meu gos no té tetes
PAU C: els meus tampoc

Què passaria si l'ovella no tingués llet a les mamelles? Com podria alimentar al xai?

JÚLIA: el granger
MARC: li donaran teta d ela màquina
QUIM: o tetes d'unes altres mames
ONA: però que siguin ovelles

I si no hi han més ovelles?

JOEL: el granger n'haurà de trobar una altra teta
ONA: o la vaca li pot donar 

I les ovelles mengen xiclets?

MARTÍN: no! solo pueden las mamas y los papas
GERARD: i els nens sí, però els animals no
QUIM: però els nens que són grans, nosaltres no podem

Les ovelles se'ns menjarien a nosaltres?

PAU C: no, perquè no tenen dents a dalt
ONA: no tenen una boca tan gran

I és amb imatges, vídeos contes que arribem a descobrir que :
- mengen diferents aliments:  PINSO, FENC,  HERBES O FULLES
- han de veure aigua, i si està bruta no passa res
- els fills beuen llet de les ovelles
- només tenen dents a baix












Nosaltres però tenim dents a dalt i a baix.


Per on els entra el menjar? On va? Es queda allà?...

PAU G: per la boca
POL: va a la panxa
LÍA: fa caca
ABRIL: la caca fa pudor de peste
LÍA: el menjar és la caca. L'aigua que beuen és el pipí
SANTI: però el menjar es mou i va a les cames
GERARD: perquè les cames són la forma de les herbes
PAU G: el papa sempre diu que el menjar sempre baixa pel cul

A partir d'una imatge projectada imitem el recorregut que fa el menjar dins de l'ovella


Ara parlarem una mica de les mides:

el marrà és gran com...

JÚLIA: una ovella
MARC: un burro
ONA: una vaca
ABRIL: els pares 

Hauríem de buscar coses que tinguem a l'aula...

L'ovella és gran com...

PAU C: el marrà
MARC: com la porta de la classe
NATÀLIA: no, perquè l'ovella té cercle
ABRIL: és rectangle

El xai és gran com...

PAU G: un vedell
ONA: un ordinador

Posem al terra les 3 siluetes i hem de buscar materials de la mateixa mida. Després de provar i provar, ens comparem nosaltres amb ells i utilitzem els peus que tenim a l'espai Newton per medir objectes. Aprofitem per comptar quants n'hi caben.


Hem aconseguit prou informació. Per parelles escollim quina part volem explicar. Cal posar-se d'acord:











I arriba el gran dia!

AULA D'ENTORN RURAL PALAUDÀRIES

Esmorzem només arribar


Li expliquem a la Clara, la nostra monitora, tot el que hem descobert
















I anem a veure les ovelles en directe


Observem que les ovelles i les cabres tenen lleugeres diferències



Continuant la ruta, trobem la casa del gos d'atura, però ell no hi és: està més còmode a casa dels grangers



En un petit galliner hi ha un paó que fa un so imponent


En una sala petita però molt acollidora hi ha estufes per escalfar els pollets i aneguets que han sortit dels ous fa poc


Anem a un galliner força gran: hi viuen les gallines i també hi ha les conilleres


Recollim herbes llargues per donar de menjar a les vaques



Hi ha una vaca molt gran i uns vedells petits. Però la vaca té poca llet i l'ajudem a alimentar-lo amb un biberó especial


Quan entrem a la cort a veure els garrins, de seguida ens volen olorar les sabates, les jaquetes, els pantalons...


L'Elvis és el poni que ens porta a fer una volta


Després de donar menjar a tots els animals que ens hem anat trobant, ara ens toca a nosaltres omplir la panxa. En acabar, una estona de joc lliure abans de pujar al tractor per anar a fer una volta.




I així finalitza la nostra primera excursió a P3.

L'endemà veiem les fotos, fem un dibuix del què ens ha agradat més i realitzem el segon dibuix de l'ovella: en vam fer un abans de començar a aprendre característiques d'ella i ara en fem un altre. Haurà canviat el resultat?

Però com que a la granja no hi havien cavalls, l'Albert i la Bea, pares de la Sofía de la classe del Peix Irisat ens en porten un al pati. És el Lucero. Observem semblances i diferències amb l'ovella: el recobriment del cos, la cua, les dents, la mida...


I així donem per finalitzat l'itinerari. 






Comentaris

  1. Xulíssim!! Moltes gràcies per compartir amb nosaltres totes aquestes aventures de les nostres filles!! Gràcies!

    ResponElimina
  2. fantàstic! moltes gràcies per regalar aquesta experiència als nostres fills!

    ResponElimina

Publica un comentari a l'entrada