El segon itinerari d'aprenentatge d'aquest curs està relacionat amb l'aigua COM PODEM CANVIAR L'AIGUA?
El punt de partida és una avaluació inicial que fem de manera individual.
Un cop s'experimenta i s'arriben a conclusions, es torna a passar l'avaluació individualment.
I ja comencem amb les rotllanes per posar en comú les opinions:
Com podem canviar l'aigua?
ONA: amb el gust
JOEL: amb una aigua de colors
NATÀLIA: a la cuina
JOEL: a la piscina
ABRIL: a la banyera
ARNAU: en el cristal
QUIM: a la manguera
ADRIÀ: a les piscines
ABRIL: a la platjaMARC: al riu
BLANCA: a la font
ONA: algunes fonts no tenen aigua
NATÀLIA: als núvols de la pluja
Com és l'aigua?
JOEL: blueADRIÀ: blanca
LEO: vermell
BLANCA i BIEL: de color blanc
ABRIL: la meva no és de colors, no té cap color
MARC: la meva també és blanca
POL: la meva blava
ARNAU: yo me la bebo toda
ABRIL: la de la banyera no es pot veure
ONA: a la banyera només ens podem banyar
POL: i jugar
MARC: serveix per dutxar
JOEL: per tirar-la a les plantes
ONA: tinc un gerro per regar les plantes
LÍA: per rentar els platsPAU G: per rentar les mans
NATÀLIA: per la rentadora
CELIA: per pescar amb una canya
ONA: perquè hi han peixos a dintre
ONA: no, són diferents
MARC: la del mar és freda
JOEL: pot ser freda o calenta
Totes es poden beure?
JOEL: la de la banyera té un líquid que no es pot beure
ONA: fa mal de panxa
QUIM: la del riu i la del mar no
ARNAU: la del vaso de cristal sí
ABRIL: l'aigua de les piscines no es pot veure, però tenen aigua neta i bruta i tenen bitxos que es moren a dintre l'aigua perquè paren de volar
POL: perquè hi han mosquitsONA: també abelles
JOEL: les piscines grans piquen els ulls
NATÀLIA: a vegades li piscines grans fan rascades i hem de posar tirites
LA FORMA
Quina forma té l'aigua?
I les respostes són molt variades: de pal, de color, de set, de banyar, de llarg, de rodona, de canyeta, de rectangle, de triangle... I és que tants caps, tants barrets.
Utilitzarem aigua, safates, gots, comptagotes, ganivets i tisores.
Mentre van provant i observant, anem plantejant nous reptes:
- quina forma té si la bufem?
- agafem-la i estripem-la
- tallem-ne un tros
- dibuixem amb aigua la lletra A
- fem un triangle
- escrivim el nostre nom
- movem la safata ...
No paren de fer comentaris, però el que més se sent és: -NO PUC
Fet això, tornem a seure però no acabem de respondre la pregunta de la forma.
Posem aigua al terra i...
QUIM: sembla un globus
JOEL: va cap a mi
ONA: es va movent i va cap al Joel
D'aquesta manera hem vist clarament que l'aigua va cap on vol, que no té cap forma, que cada vegada que posem aigua a terra té una forma diferent.
I què podem fer perquè tingui forma?
ONA: fer-li una forma
Recordem que quan hem volgut fer lletres no hem pogut.
Els poso materials diversos al mig i parlem de la forma que tenen: glaçonera, got, peces de construccions, plat i safata
El QUIM s'afanya a dir que si posem aigua a dins dels "cubitos" sortirà un quadrat. Aleshores en posa, gira la glaçonera com si fes castells de sorra i es queda ben parat: l'aigua ha anat per tot arreu
Però ell rectifica:
- posem l'aigua al congelador i quan la treiem serà un quadrat. Si el posem en el got refreda l'aigua calenta.
I si posem aigua al got i la posem al congelador, serà un quadrat quan la treiem?
ONA: no, serà de forma de got
NATÀLIA: així, rodoneta
I si la posem a la safata?
POL: forma de safata
I si volem que tingui forma de lletra?
ADRIÀ: a dins de la lletra
Procedim a omplir les diferents formes i observem el resultat.
I també una estona de joc lliure per anar provant
ELS ESTATS
El següent pas és obtenir aquestes formes però de gel.
L'endemà ho anem a buscar
Entre tots els glaçons, n'hi ha un d'especial: l'ha portat el Pau. Com que s'assembla als altres, no els crida massa l'atenció. En acabar de tocar-ho tot, posem els gels en una safata; demà continuarem jugant.
I quan arribem això és el que ens trobem
ONA: hi ha un "cobito"
QUIM: es diu "cubitu"
ONA: és del Pau
LÍA: jo el vaig tocar i era de plàstic
QUIM: sembla com una piscinaMARC: se ha convertido en líquido
ONA: tot és aigua
LÍA: però el de plàstic no
NATÀLIA: les mans es posaven fredes amb el gel
QUIM: a mi se'm va trencar
BLANCA: el meu era gran i es trencava
MARC: vem netejar les taules amb un papel perquè se habían mojado
I ara toca escalfar-la. Els ensenyo un fogó:
LÍA: és un microones
ONA: un forn
ABRIL: per fer foc
ONA: per cremar les olles
Coincideixen que escalfa; el toquem i està fred; però quan girem la rosca i toquem, notem que s'escalfa
i l'observem ben d'aprop, fins i tot provem d'agafar "el fum"!
Però tot d'una deixa de sortir "fum" i l'aigua ja no hi és
Què ha passat?
ABRIL: ja no surt fum
CARLOTA: l'aigua ha marxat
ONA: el fum ha tret l'aigua
LIA: l'aigua és el fum
MARTÍN: a casa
PAU G: no, al pati
BLANCA: al pati del tobogan
POL: a la platja
IVETTE: yo he visto burbujas
LÍA: a mi m'han esquitxat las burbujas i el fum cremava
SANTI: jo un dia em vaig cremar
JOEL: a mi no m'ha esquitxat
CELIA: el fum mullava la mà
ONA: a mi també m'ha mullat la mà
LÍA: perquè el fum té aigua
Els explico que el fum que mulla la mà es diu "vapor". I si no volem que marxi el vapor, què podem fer?
ONA: posem una tapa
ABRIL: però la tapa gran que jo tinc té uns forats i no va bé perquè marxa el fum
EL GUST
Partim de 3 ampolles iguals. Comencem bevent aigua d'una:
ONA: té gust d'aigua
JOEL: està boníssima
NATÀLIA: quan tenim tos aquesta aigua la cura
Ara li posarem sucre i la proveu; a veure si haurà canviat de gust
JOEL: està més bona
PAU G: a mi m'agrada més la dels avis
SANTI: a mi no se m'aguantava l'aigua a la boca i me l'he empassat ràpid
GERARD: m'agrada la que té sucre
ABRIL: a mi també
I ho podem provar amb sal
CELIA: no m'agrada
GERARD: pica
JOEL: está mala
SANTI: és com la del mar
Després els dóno un sobre de camamilla:
ABRIL: això és camaios
ONA: és camailla, per fer les camamilles. Ai no, per fer les manzanillas
LÍA: semblen unes flors
JOEL: huelen
LÍA: jo en tinc a casa
CELIA: jo també
ONA: amb l'Àngels al pati un dia vem regar unes plantes que si les toques amb la mà fan olor
Com podem canviar el gust amb aquest sobre de camamilla?
BLANCA: ho fa la mama, molt ràpid
ONA: no ho sabem
JOEL: li preguntem al Mandru
POL: o al Vicky
JÚLIA: a la meva germana
JOEL: al meu germà
POL: al meu
Començarem per la germana de la Júlia, per variar una mica, i si no anirem seguint la llista de germans
Quina passada!!! M'encanta llegir les respostes dels infants!!! Gràcies per compartir-ho amb nosaltres!! 😊
ResponElimina